Начало / Автори / Емил Зола – фотографът

Емил Зола – фотографът

Zola1Емил Зола е добре известен на българските читатели като френски класик от 19 век, автор на класики като „Пари“, „Терез Ракен“, „Нана“. Но Гардиън съобщава, че представителят на натуралистите в литературата вече е познат в ново амплоа – на талантлив фотограф експериментатор, чиято непозната лична колекция от снимки скоро ще бъде предложена на търг. През последните осем години от живота си до 1902 г. Зола се вманиачава по фотографията, прави хиляди снимки с десетте си камери и ги проявява в мазетата на трите си къщи. Колекцията му, която се оценява на 60 000 евро, последно е принадлежала на внука му Франсоа Емил-Зола.

ТZola4ой е син на сина на писателя Жак и умира през 1989 г. Търгът включва албуми, снимки, стъклени платки и фотографско оборудване. Повечето неща вече са познати на публиката от 1979 г., когато е публикувана книгата „Зола – фотографът“.

Zola2Зола е на 54 години, когато открива фотографията и не само снима, но експериментира при проявяването и заснемането. Колекцията включва портрети на съпругата му Александрин, на дъщерята Жан, която му ражда любовница, Париж от 90-те години на 19 век, както и Лондон през 11-те му месеца на изгнаничество на Острова. Зола е принуден да напусне Франция, след като получава обвинение по аферата Драйфус. В отворено писмо до френския президент той обвинява армията, че е нагласила делото срещу капитан Алфред Драйфус, признат за виновен по обвинения в шпионаж.

Зола си прави и своеобразни селфита – снима сам себе си с помощта на импровизиран спусък.

Zola3Експертът по фотография Антоан Роман твърди, че писателят е имал око и снимките му са с допра композиция и експозиция: „Той сам е проявявал снимките си и дори сам си е правил филми, усъвършенствал е химическия процес във фотографията. Понякога е бъркал, но така се е учил“. Според Роман, автопортрет на Зола, датиран около 1900 г., в профил и в синьо е рядък за периода: „Нормата по онова време е била да се позира анфас или с ракурс към три четвърти от лицето. Фактът, че той позира в профил, внася особен драматизъм. Изображението показва, че Зола е бил много любопитен, искал е да открива нови неща и е имал постоянни естетически търсения“.

Прочетете още

223799_b

Изкуство, откраднато от светлината

Николай Петков за  “Фигури” на  Мария Попова Обикновено в повечето науки и в повечето изкуства фигурите, …