Начало / Критика / Един глас отеква в исландския мрак

Един глас отеква в исландския мрак

Юлия ПЕТКОВА

Cover-GlasytАко сте чели „Гробна тишина”, вече знаете. Арналдур Индридасон пише мрачни, стряскащо злободневни трилъри, издаващи остра социална чувствителност. Книгите му дълбаят из най-усойните кътчета на човешкото съзнание, а на психологическата им релефност могат да завидят и дългогодишни майстори в жанра.
„Гласът” е вторият поред бестселър от поредицата с полицай Ерлендур, който излиза у нас в превод на Айгир Сверисон. Действието се развива в първокласен туристически хотел. Труп на човек, дегизиран като Дядо Коледа, е намерен в мазето на сградата, при това в доста деликатна поза… Жертвата е портиерът Гвюдлойгур, познат като Гюли. За да открият убиеца, полицаите разравят миналото на Гюли и скоро установяват, че като малък е бил звезда, хорист, както и че грамофонните плочи със записите му струват милиони. За жалост, никой от разпитаните лица не казва цялата истина, а това затруднява разследването.
„Гласът” е колкото история за разнищването на една смърт, толкова роман за самия Ерлендур. Освен че връзката с дъщеря му Ева Линд търпи развитие, тук полицаят прави опит за интимна близост. Но когато жената, с която се среща, го пита за темите на любимите му книги, Ерлендур отговаря така:
„Обичам да чета за смърт и изпитания. За смърт в планината. За хора, измръзващи до смърт пред вратата. Има цели поредици от книги на такава тематика. Някога бяха популярни.”
Индридасон полива със специфично чувство за хумор и най-неблагодатната почва. На читателя е оставено удоволствието да разреши интригата и да се увери, че  настоящето е проекция на миналото. Премълчаваните драми, несретното детство, всички онези скелети, за които си мислим, че са заровени в снега, рано или късно изплуват и преобръщат живота. Настрана от основното разследване, в „Гласът” тече паралелна линия, свързана с друго престъпление. Едно момче е зверски пребито и всички улики водят към неговия баща…
Накратко, „Гласът” спокойно може да се пъчи с лаврите си, а те са: Шведската награда за криминален роман,  Френската Голяма награда за криминален роман, Наградата Трофей 813 за най-добър криминален роман. Едно по едно, парчетата от пъзела си намират местата, но гъделът на романа е в непохватността на инспектор Ерлендур и в цялостната атмосфера, която авторът изгражда с финес.

Прочетете още

1409816368shutterstock_161654168

16-те най-добри трилъра през последните 100 години

Перфектният трилър е трудно нещо – сложен микс от скорост на изложението и планиране на …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *