Начало / Интервюта / Р. Дж. Елъри: Когато напишеш книга, тя оставя дупка в теб и трябва я да запълниш със следващата

Р. Дж. Елъри: Когато напишеш книга, тя оставя дупка в теб и трябва я да запълниш със следващата

207888_bОтскоро в книжарниците е „Тихата вяра в анегли“. Зад това нежно заглавие стои психологически трилър с вплетена хроника на Америка от началото на Втората световна война до средата на XX век.

Иначе портрет на писател, който съзрява бавно за литературната слава. В детството си той става свидетел на жестокост, която е безсилен да предотврати. За да преодолее чувството за вина, описва случилото се в епичен разказ, сплав от личния му живот и този на Историята. Критиците смятат, че литературният образ донякъде покрива истинския – на автора Роджър Джон Елъри, британец, роден в Бирмингам, осиротял на възрастта на героя си. Затова едно ангелско перо, още в началото на книгата се загнездва в ума му като знак на смъртта в Джорджия, а докато добие тежестта на писателско перо, носи страх и подозрение, брои жертви (на невръстни деца) и потъва в семейни драми. Пред очите на всички се разхожда убиец – близък, но неуловим. Паралелно с него се развива творецът – открит, но неразбран. Двамата се готвят за среща, отлагана с години…

„Тихата вяра в ангели“ излиза през 2007 г., продадена е в над 2,5 милиона копия и е преведена на двадесет и шест езика, включително японски, норвежки и литовски. Понеже ни впечатлиха професионалните похвати и амбициозният труд на Р.Дж.Елъри, предлагаме ви интервю с автора, дадено за wordznerd.com. Искрено препоръчваме романа му, ще ви хареса, ако сте фенове на „Спасителят в ръжта“, на „Да убиеш присмехулник“, или на „Истината за случая Хари Куебърт“.

Представете се. Разкажете ни, какъв път измина първата ви книга, преди да бъде публикувана?

Казвам се Роджър Джон Елъри и първата ми книга излезе в Обединеното кралство през 2003 г. Това беше краят на една петнайсетгодишна „борба“ в търсене на издателство, което да публикува нещо мое. Така първата книга, която издадох, всъщност беше 23-та, която бях написал, а периодът между ръкопис и договор с издател обхващаше петнайсет години! Имайте предвид, че осем от тях не бях писал нищо, поради различни разочарования и психически изтощения. Сигурен съм, че има автори, на които им се е получавало от първия път, но поне при мен не беше така и моето трудно пътуване си струваше.

Това пътуване включваше ли литературен агент?

Опитах се да работя с агент и се възползвах от услугите на неколцина, но без резултат. Мисля, че не притежаваха моята упоритост и се отказваха след два-три неуспешни опита да ми намерят издател. В крайна сметка сключих договор директно, а моят редактор ми предложи да си наема литературен агент, дори ме посъветва за разни възможности. Още тогава, въпреки че имах договор с един от най-добрите издатели в Обединеното кралство, само един агент пожела да се срещнем.  С него работим заедно и до днес.

Членували ли сте някога в писателски клуб?

Не, никога не съм бил в писателски клуб. На никого не съм давал да ми чете нещата, преди да ги изпратя. Само моята съпруга четеше някои ръкописи и беше убедена, че един ден ще ме издадат.utils

С кого първо споделихте новината, че ваша книга ще бъде публикувана?

С жена ми, разбира се. Тя каза само: „най-накрая!“

Важен ли е за вас редакторът?

Работата с добър редактор е като изучаване на нов предмет. Учил съм графичен дизайн, фотография, музика и знам, че работата с редактор започва по подобен начин. Има специфика при писането за масова аудитория. Твоят редактор обикновено е първият ти читател, той вижда пропуски, които ти не си забелязал. Една стара истина твърди: мъдър човек е онзи, който знае, че нищо не знае. Връзката ми с редактора стои на тази основа – той знае по-добре, може да ме научи на нови неща, работим и заедно усъвършенстваме книгата. Голям късметлия съм, че до мен е един от най-добрите редактори в страната.

Споделете ни нещо от вашето ежедневие като писател.

В продължение на години изписах на ръка около три милиона думи, а сега пиша на компютър. Ако нямам достъп до такъв, пак пиша на ръка и после набирам на компютъра вкъщи. Имам навик, след като завърша един текст, яростно да се заровя в него, да го мина отначало докрай и да се справя с всички недоглеждания, аномалии и грешки. Когато напишеш книга, тя сякаш оставя дупка в теб и трябва я да запълниш със следващата. Аз съм дисциплиниран, започвам рано сутрин. Опитвам се да пиша три-четири хиляди думи дневно. Трябва началото да зареди емоцията, която искам да предизвикам, мисля как книгата ще накара читателят да се чувства, дали ще я запомни… Преди отделях доста време на избора на заглавие, но в повечето случаи накрая то се променяше, затова вече не отдавам такова значение на заглавието, докато не завърша цялата книга.

Какво най-много ви вдъхновява? Други хора, автори, книги?

Търся книги от писатели, спрямо които се усещам тромав и непохватен. Обичам филмите, музиката. Вдъхновен съм от великите постижения на хората, независимо в коя сфера. През всичките тези години, въпреки многото откази, ме държеше един цитат от Бенджамин Дизраели: „Успехът се крепи на неотклонната цел“.

Каква е целта на вашите истории? Защо пишете?

2440137Винаги съм мислил креативно, още от дете. Моите първи интереси бяха свързани с изкуство, фотография, музика. Преди да стана на 22 г. нямах намерение да пиша. Спомням си един разговор с приятел за книга, която е прочел… той беше толкова ентусиазиран! Помислих си, че би било добре да постигна такъв ефект. Още същата вечер, през ноември 1987 г. започнах първата и постепенно написах 23 книги. Веднъж като тръгнах, просто не можех да спра. Иначе, това към което се стремя – както казах, най-важно е да предизвикам емоция в читателя. Няма нищо по-интересно в живота от самите хора, от способността им да преодоляват трудности и да оцеляват. Аз пиша драми и в тях се старая да пресъздам пълния спектър от човешки емоции. Това ме привлича.

Промотирате ли книгите си?

Бил съм в стотици библиотеки да представям първата си книга. Направих си профил в туитър, фейсбук, собствен сайт и всякакви  неща, които биха изкарали името ми на преден план. Ходих по фестивали, семинари, подписвах книги и правех всичко, което се изискваше от мен. Мисля, че книгоиздаването драстично се промени през последните 20 години. Променил се е и самият начин, по който се четат книги и затова трябва ние – авторите и издателите – да се приспособим колкото може по-бързо. В аудиовизуална епоха сме и тихото четене започва да изчезва. Докато всички се опитват да разберат защо продажбите на книги са се влошили толкова много в Обединеното кралство, като че ли пренебрегват факта, че нивата на грамотност са се сринали, образователните стандарти са рекордно ниски и удоволствието от четенето вече го няма. Предполага се, че електронните книги и други цифрови формати допринасят за този спад, но това е без значение, изтеглянията в интернет не компенсират дефицита в продажбите. Макар да не е реалистично, аз съм оптимист и се надявам, че можем да съживим книжния пазар. Все още издаваме повече книги на глава от населението от която и да е държава в света и мисля, че носим отговорност да запазим това, което сме създали с нашия език.

Може ли да дадете някои съвети на тези, които искат да публикуват?

Да следват принципа на Дизраели, който споделих. И още нещо, което смятам, че е важно – най-лошата книга е тази, която пишете, за да се хареса на другите, а най-успешна – онази, която сте убедени, че пишете за себе си. Няма формула за добра книга. Не можеш да предвидиш какво ще бъде успешно. Ако се опитате да яхнете вълната и да сграбчите актуалните жанрове, неизбежно книгата ще живее толкова, колкото трае интересът към нея, до мига, в който хората не последват нова мода.

Превод на интервюто: Димитър Димитров -„Хеликон – Шишман“

Прочетете още

212450_b

„Жената на прозореца“ гледа през очите на страха

Ася Михайлова, „Хеликон – Славейков“ „Жената на прозореца“ от Ей Джей Фин е от онези …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...