Гай Кавазаки е рисков капиталист от Силициевата долина и сътрудник в „Апъл“. Той е главният служител, който отговаря за маркетинга на Macintosh през 1984 г. Понастоящем той е изпълнителен директор на Garage Technology Ventures и много известен блогър.
Кавазаки е поредният гост в рубриката „Читателски дневник“, а препоръките му за книгите, които всеки бизнесмен трябва да прочете, са публикувани от сайта favobooks.com.
„Влиянието” от Робърт Чалдини
Д-р Чалдини, който е професор по психология и маркетинг в Университета на Аризона, фокусира книгата си върху един основен проблем и неговото решение – как да накараме хората да кажат онова заветно „да”. Опитът му в рекламата, фондонабирането и продажбите му дава необходимите познания по темата. Книгата му е изчистена, лесна за четене, насочена към убеждаването и съгласието. Калдини представя шест психологически типа, функциониращи в двойки: последователността поражда взаимодействие, социалното убеждение (или социалното информирано влияние) има ефект единствено в комплект с одобрението, а властта се подхранва от несигурност или страх.
„Ефективният ръководител” от Питър Дракър
Въпреки че е публикуван през 1967 г., бестселърът на Дракър все така носи безценни познания по мениджмънт. Ефективността е умение, което се усвоява, а не дар от природата и поради тази причина всичко, което е нужно за усвояването му, е трупането на практика, следвайки някои основни принципи. Между управлението на най-ценния си ресурс – времето, и развиването на устойчивостта си, лидерите трябва да се отучат да генерализират и да се научат да насочват енергията на екипите си към конкретни приоритети. Това дава възможност на лидерите да излязат от обичайното русло проблем-решение и да погледнат на ситуацията от различни ъгли.
„The Pumpkin Plan: A Simple Strategy to Grow a Remarkable Business in Any Field” от Майк Микаловиц
Обикновеният бизнес, създаден от обикновени хора, може да прерасне в необикновена компания. В книгата си Микаловиц гледа на бизнеса през погледа на производител на тикви. Той предлага някои методи за отиване отвъд мисълта да продажбата – да се мисли за растенията, семената, природата. Фокусирането върху добрите тикви и отхвърлянето на лошите позволява на собственика да открие истинската сила на бизнеса си – най-добрите клиенти. Преминете от количество към качество и ще усетите сладостта на предприемачеството.
„Uncommon Genius: How Great Ideas are Born” от Денис Шекерян
Интервюирайки 40 награждавани учени от Макартър, Шекерян открива някои общи характеристики: устойчивост, способност за развитие на личните таланти, инстинктивно поемане на риск. Чрез отхвърлянето на подхода на най-малкото съпротивление, интервюираните се превръщат в едни от най-креативните хора. Много други неща, като отчаяние, лудост, пътуване, инстинкт, играят също ключова роля в превръщането на мечтите в реалност.
„Crossing the Chasm: Marketing and Selling Disruptive Products to Mainstream Customers” от Джефри Мур
Някои примери от маркетинга губят актуалността си, но концепциите – не. Дисциплината при таргетирането преди разширяването на бизнеса е все така релевантна, особено в хай-тек технологиите. Нацелването на момента при пускането на нов продукт е все така важно за последващата му успешност. Същото важи и за прецизното изчистване на всички дефекти преди стартирането на продажбите. Годините не променят желанието за добра стиковка между визионерството и прагматиката, поради което книгата остава незаменимо помагало.
„Inevitable Illusions: How Mistakes of Reason Rule Our Minds” от Масимо Пиатели-Палмарини
Да се предпазиш от оптичните илюзии е лесно, но да се предпазиш от менталните илюзии е по-трудно, защото те ни отклоняват от рационалното, твърди Пиатели-Палмарини. Пристрастията и заблудите могат да объркат интуицията, но въпреки това има начини възприятията да се запазят, включително чрез преценяване на решенията, взети на база погрешна предпоставка. От избягването на пътя на най-слабото съпротивление, през калкулиране на неизвестното до избягване на песимисма – всеки фен на четивата за ефективен мениджмънт и успешен маркетинг ще иска да прочете тази книга.
„Mastering the Dynamics of Innovation” от Джеймс Утербак
Основната цел на всеки изобретател е творението му да стане незаменимо за съществуването на индустриите и индивидите. Но пазарът трудно може да се предвиди – той е сложен микс от истинските желания на потребителите и резултата от конкуренцията. Използвайки комплексни примери от края на 19 век до наши дни, авторът показва взаимовръзката между продуктите и процесите. На практика книгата е теория на иновациите, изпълнена с исторически и бизнес примери.
„Дилемата на иноватора“ от Клейтън Кристенсен
Книгата е незаменима за всеки бизнесмен, защото ясно показва как технологичните промени могат да доведат до провал утвърдени компании. Авторът посочва силните страни на компаниите, които използват най-добрите практики в мениджмънта, но биват пометени от новите технологии. Евтината и проста технология на компакт дисковете стана невероятно популярна, защото я наложиха клиентите, убедили се в нейната ефективност – и така тя победи конкуренцията.