Начало / Критика / Урсула Ле Гуин: Всяка покупка от „Амазон“ е глас за безсъдържателната култура

Урсула Ле Гуин: Всяка покупка от „Амазон“ е глас за безсъдържателната култура

Гранд дамата на фентъзи литературата Урсула Ле Гуин се включи в протеста на писателите срещу монопола на „Амазон“, съобщи в. „Гардиън“.

Тя разкритикува политиката на интернет гиганта, която по думите й цели да „продаде бързо, да продаде евтино“. Авторката на „Землемория“ публикува свое есе с позицията си в книжния блог bookviewcafe.com. Критики към империята на Джеф Безос напоследък отправиха именити автори, сред които Стивън Кинг, Дона Тарт, Пол Остър, Джеймс Патерсън, Джон Гришам и Дженифър Игън.

Ето какво казва Ле Гуин в текста си със заглавие „ Дотук с „Амазон“ и Машината за бестселъри или защо продължавам да ви моля да не купувате книги от „Амазон“:

„Амазон“ и аз не сме във война. Има огромни зони на действие на „Амазон“, към които тихото ми безразличие е сравнимо само с безразличието на „Амазон“ към това, което казвам. Ако искате да си купите домашни потреби или каквото и да е от „Амазон“, нямам против. Ако мислите, че „Амазон“ е най-доброто място да самопубликувате книга, може да имам един-два въпроса, но все още нямам нищо против, а и не е моя работа. Единствената ми разпра с „Амазон“ е, когато стане въпрос как те продават книги и как използват успеха си в маркетинга, за да контролират не само продажбата на книги, но и издаването на това, което ние пишем и това, което четем.

Списъците с бестселъри се появиха отдавна. Те се генерират след неясен процес, който аз смятам (най-вероятно погрешно), че протича, обвит в мъгла, огледала, шарлатанство и печалбарство. До колко класациите за бестселъри се отразяват на популярността е съмнително. Тяхната съмнителност и манипулативност са добре демонстрирани по време на президентската изборна кампания през 2012 г., когато кандидатът на републиканците изкупи всичките налични копия на собствената си книга, за да се добре до върха на класацията на „Ню Йорк таймс“, където и надлежно се появи.

Ако искаш да продаваш евтино и бързо, както прави „Амазон“, трябва да продаваш по много. Книгите, написани, за да бъдат бестселъри, се пишат бързо, продават се евтино: това са перфектните условия за растеж по време на капитализъм. Производителите и разпространителите ни предлагат подсладена мазнина, с която да преживяваме, а ние си мислим, че това е храна. „Амазон“ използва машината на класациите за бестселъри, за да ни продава подсладена мазнина и да преживяваме дотолкова, че да си мислим, че това е литература.

Аз мисля, че четенето на пакетирана художествена литература, предназначена за затопляне в микровълновата, разрушава вкусовете, дестабилизира моралното кръвно налягане и води до затлъстяване на ума. За щастие, аз знам, че много човешки същества имат вродена резистентност към глупостта и вкус към качеството, който е толкова дълбоко вкоренен, че дори маркетингът не може да го достигне.

И ако една много добра книга може на късмет да намери своята публика, добри ревюта или да се предава от уста на уста, може да стане автентичен бестселър. Вижте „Безсмъртната Хенриета Лакс“ на Ребека Склут, която в един момент изглеждаше като вечно абонирана за Топ 10 на „Таймс“.  Или пък малкото книги, които бавно се изкачват в класациите за бестселъри по естествен път и трайно се задържат там като „Властелинът на пръстените“ или морските разкази на Патрик О‘Браян. Не продуктите на бестселъровата Машина, а такива книги се продават, защото хората всъщност ги харесват. Но, разбира се, веднъж влезли в нея, те също се превръщат в неин продукт – стоки, от които се печели.

Излизането на филм по книга също едновременно е прийом да влезеш в Машината и ефект от това, да си бил в нея. Както много странични ефекти и това може да надмине своята кауза. За много хора филмът е реално нещо, докато книгата може да остане непрочетена. Ако книгата има стойност като книга, може да продължи да се допечатва. С удоволствие забелязвам, че с времето филмът започва да избледнява, докато книгата запазва присъствието си и продължава да бъде четена.

Но не можете да си купите и да прочетете книга, която не е стигнала до печат.

Капитализмът, постоянен в отрицанието си на хуманната реалност, мисли само за настоящето, игнорира миналото и ограничава бъдещето. За Машината, единствената стойност на една книга е моментната й продаваемост. Капитализмът зависи от бързата възвръщаемост, така че Машината не само не е програмирана в трайност, но всъщност я обезкуражава. Остарелите бестселъри трябва да бъдат заменени бързо от нови, за да се съхранят корпоративните приходи.

Това отърва на читателското очакване, докато в един момент за много читатели стойността на един бестселър е „това е ново, всички го четат и говорят за него“.

И когато един бестселър вече не се чете и не е обсъждан, спира да е бестселър. Сега вече е само книга. Машината е приключила с него и той може да разчита само на собствените си предимства. Ако има такива, читателската лоялност и предаването на славата му от уста на уста може да продължи да го продава и да има смисъл той да се допечатва още много години, десетилетия и векове.

Стабилният годишен приход от такива книги е това, на което издателите разчитат. Докато преди 20 години те приемаха риска да пробват нови книги на непознати писатели, или добри книги на автори, които не са се продавали добре. Идеята за издаването на книги е почти изчерпана, заменена от модела на „Амазон“ – лесни продажби, тежък маркетинг, конкурентни цени, а след това изхвърли и замени.

Желанието на издателите да печатат книги, които не са лесни за поставяне на пазара, или пък да заложат на книги, които се продават бавно, бяха прегазени от тази тенденция. Някои от издателите са малки компании. Едва няколко големи издателства продължават да функционират и то – под преднамерено деструктивния контрол, налаган от маркетинговите стратегии на „Амазон“ и се поддават на тези правила, определяйки какво да издават и колко да го преиздават. Този натиск им пречи да ценят качеството за сметка на продаваемостта или пък да планират дългосрочни продажби.

Като търговец на книги и издател „Амазон“ не иска конкуренция, не поема отговорност и не предприема рисковани действия.

Идеалната книга е сигурна стока, комерсиален продукт, написан в съответствие с настоящите изисквания на пазара, който ще се изкачи до върха на класациите,а след това ще изчезне. Продавай бързо, продавай евтино, изхвърли, продай следващата книга. Никоя книга няма стойност сама по себе си, освен ако не носи печалба. Бърза употреба и остаряване – продукт за боклука – е основният елемент от Машината. „Амазон“ експлоатира цикъла на моментно задоволяване/безкрайно разочарование. Всяка покупка от „Амазон“ е глас за безсъдържателната култура на първично задоволяване.“

Свързани заглавия

Урсула Ле Гуин: Името на нашата красива награда не е печалба. Името й е свобода

Урсула Ле Гуин с приз от Националните награди на книги в САЩ
В кухнята на писателите: Улсула Легуин среща Майкъл Кънингам
Урсула Легуин ще получи медал за цялостен принос към американската писменост
Националните награди на книгите в САЩ бяха раздадени

Книги от Урсула Ле Гуин тук

 

Прочетете още

Blago_logo

Благовещение в Хеликон

По традиция Хеликон отбелязва на 25 март светлия християнски празник Благовещение. За книжарите, работещи с …

Един коментар

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *