Начало / Интервюта / Неда Антонова: Следвали са го и мъже, и жени…

Неда Антонова: Следвали са го и мъже, и жени…

Авторът насочва вниманието ни към личността на Паисий Хилендарски

102968808_730604117750892_567458638839317794_n

Новият роман на Неда Антонова„Безмълвие“, излезе в края на пандемията от COVID -19 и в момент, когато учители и ученици се опитваха да се приспособят към необичания край на учебната 2020-а. На този фон книгата звучи твърде актуално, и макар да не е търсила подобна аналогия, по думите на писателката, паралелът на днешния ступор на всекидневието с онзи тъмен период от нашата история възниква съвсем естествено. Какво още разказа Неда Антонова, вижте в това интервю специално за Лира.бг.

– Госпожо Антонова, „Безмълвие“ е с подзаглавие „Греховната младост на Паисий Хилендарски“. Защо решихте да пишете за него, за да продължите поредицата си исторически романи?

– Това е видимият резултат. А всъщност началният импулс бе предизвикан от ежедневно натрапващата се прилика между случващото се в България през последните трийсетина години и убийственото за духа безвремие, тъмнина, безпросветност и гърчеене, в които е тънел българският народ през осемнайсети век – макар и век на Европейското просвещение. И още – подсъзнателната ми надежда, че и днес ще се намери един „висок, рус, синеок  млад мъж с непокорен характер” (както преданията описват Паисий) и той ще промени живота ни така, че да нямаме поради что да се срамим, че сме българи.

– А защо част от живота на Паисий в книгата минава през избора на греха?

– Грехът е въображаем и е резултат от онова възпитание, на което малкият Петър – мирското име на Паисий – е бил обект. Двамата му вуйчовци са били монаси в Рилската света обител, а момчето отрано остава сирак. И понеже е готвено за манастирско служене, отрано е трябвало да свикне с мисълта, че жената е извор на духовна опасност за монаха, че тя съществува, за да осквернява  душата на отдадения в служба на Бога и че отношението към нея трябва да бъде като към Дявола: страх и омерзение. Монашеските внушения рано са изкривили младата душа. И първата част от съзнателния живот на Петър преминава под знака на това поражение. И чак към края става известно, че грях не е имало и че извършеното от младежа престъпление съществува само в неговото манипулирано от догмата съзнание и че той  е приел видението за действителност. Така едно погрешно възпитание е станало причина бъдещият търговец с кантора във Виена Петър Банов да стане хилендарския монах Паисий. Но този избор има и своята положителна страна. В онези тъмни и  застрашаващи живота  времена единствено високите манастирски стени и  тишината на монашеския живот са можели да осигурят покой на ума, така нужен за историческите дирения и творческа работа на историка-писател.

– Като вид духовна практика ли да разчетем безмълвието на Паисий, или като политически акт, нещо характерно за оформянето на националното самосъзнание по онова време?

–  Вероятно и така би могло да се тълкува безмълвието, на което младият Паисий е подложен в манастира, но всъщност става дума за стародавно обучение по безкръвна защита, наследено от прабългарското бойно изкуство.  Четиридесетдневното мълчание е част от „очищението” на душата, целящо да освободи съзнанието  от предишни житейски утайки и налепи, от спомените, които правят мисълта тромава, а рефлексът за отбрана и нападение – недостатъчно точен. Паисий е бил готвен за таксидар – пратеник на манастира, който да обикаля  българските земи, да събира помощи за Хилендар и да довежда поклонници, по възможност щедри и заможни. В смутните години на осемнайсети век по пътищата на империята са бродели неполучили заплатата си войници, избягали от полковете си – след загубените войни за превземане на Дунавската монархия. Животът на странстващите монаси непрекъснато е бивал излаган на смъртна опасност. Макар че са носели в пояса си нож и даже пищов, поради забраната за проливат кръв те са  ги използвали само в краен случай – да защитят живота си. Иначе тяхното бойно средство се оказва тоягата, която в опитните ръце на добре обучен монах се превръща в ефикасно оръжие, осигуряващо неговата безкръвна защита. Но подготовката за това бойно изкуство се оказва дълга, изтощителна дейност, до голяма стенен ориентирана към психическата прозорливост: да отгатнеш намерението на заплашващия живота ти противник  п р е д и  още той да го е осъзнал и да нанесеш  неутрализиращ това намерение удар. За целта е нужно целият ти да бъдеш мисъл, нерв и интуиция.

Свети Паисий Хилендарски е направил нещо чутовно: върнал е на един древен, упоен от робство народ неговата национална памет и предишната му история

2019-10-29_14h00_20

– Може ли да сравним образите на Паисий и Левски?

– Сравнението се налага от самосебе си. Дори човек понякога си мисли, че двамата са проявление на една и съща личност, макар и в различни векове. Единият е продължение на другия, но в различни обстоятелства и с различни средства. И ако Паисий е основополагащия  камък на Възраждането, Левски е неговата най-висша проява. И нещо лично: и двамата – руси , синеоки пламенни, отдадени до смърт на своята идея – са омагьосвали не само мъже, но и жени… Омагьосвали са ги  с думи, с песен и с висотата на своя почти божествен порив… И те са били готови да ги последват. Боже, какви жени е имало някога!!!

– В края на книгата благодарите за научноизследователския принос на всеки, работил върху делото на Паисий, а дали да наредим „Безмълвие“ до романи от близкото минало като „Хилендарският монах“ на Димитър Талев и „Греховната любов на Зографа Захарий“ от Павел Спасов?

– Никой автор не би могъл смислено да отговори на този въпрос. Всяка книга – като всичко съществуващо – се ражда със своя съдба. Отначало читателите, а после времето определят нейното място в непресекващия  поток на българската духовност. За пишещия човек е важно да вложи в замисъла, а и после в текста висока идея, опазен от партизански пристрастия порив, пълна отдаденост на силите… и там някъде може би ще припламне  плахата надежда, че… ако не днес, то в някое друго време този плод на ума и сърцето му, при цялото си човешко несъвършенство, ще се окаже полезен за някого…

– На 19 юни отбелязваме 58 години от канонизацията на нашия първи възрожденец.  Къде вие поставяте Свети Преподобен Паисий сред българските светци?

– Историята го е поставила на мястото му, ние само регистрираме истината. Той стои наравно с  княз Борис-Покръстител, дал на българите православната вяра  и с двамата свети братя Кирил и Методий, дарили ни с четмо и писмо. Защото Свети Паисий Хилендарски е направил нещо чутовно: върнал е на един древен, упоен от робство народ неговата национална памет и предишната му история. Велик подвиг. И вечен.

Разговора води Людмила Еленкова

Прочетете още

138641679_3988362991197302_22499598200812789_n

Легионерът Георги Лозев: „Военният опит ме освободи от предразсъдъците“

Излезе ново и разширено издание на неговата книга „Аз, легионерът“ се появи за първи път …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...