Героите с имена са най-важни за развитието им
Книгите подкрепят доброто функциониране на мозъчната дейност при най-малките. Изводът е на учени от университета във Флорида.
Психоложката Лиза Скот стои зад проекта. Тя работи с деца между 6 и 9 месеца. Условието е да им се чете поне 10 минути дневно.
Контролните тестове ясно показват, че когато героите в детската книга носят определени имена, а не фигурират там безлично – например зайчето или момчето, веднага настъпва скок в мозъчната дейност. В резултат и самите деца проговарят по-бързо и по-уверено.
Заключенията на учените са, че имената в книжките помагат на невръстния човек да обработи по-добре информацията и заедно с това да я запомни. Неочакван ефект има и по отношение на четящите – например родителите. Книжките, в които героите имат имена, ги карат да обясняват допълнително действието на децата си, което е особено важно в първата година от живота им.
„Четенето е прекрасен начин да спомогнеш за развитието на едно дете – казва Лиза Скот. – Освен това създава една прекрасна атмосфера у дома и засилва връзката между членовете на едно семейство. Може да се каже, че благодарение на книгите хората в него започват да се разбират по-добре.”
И още нещо – ако пеленачето отрасне с книга, то чете и като голям човек. Значи си заслужава!
ЧЕТЕНЕ ЗА ПЕЛЕНАЧЕТА
ЧЕТЕНЕ ЗА ПЕЛЕНАЧЕТА
Кога да започнем
Най-късно, когато детето вече сяда свободно. Но колкото по-рано, толкова по-добре
Как да го правим
Детето се чувства най-добре в скута на татко си или майка си. Четенето всъщност допълвайте с пространни обяснения, посочвайте персонажите, връщайте се назад в книжката. Изчаквайте детето да докосне страниците, да прояви естествения си интерес
Какви книжки да изберем
Правилото е да са с много илюстрации – просто подходящи за тази възраст. Обикновено те са и с твърди корици или от по-специален материал. А както разбрахме, хубаво е героите в първите книжки да имат и собствени имена
Какво да очакваме
Детето реагира по различен начин – понякога може да иска само да докосне книжката, а друг път дори да я захапе. Важното е да сте търпеливи и да му дарявате време и внимание
Как да четем
Импровизирайте – може четенето да бъде съпровождано от звуци, които издавате, също мимики… Всичко това се отпечатва трайно в детето, вие сте като буквар на емоциите за него. Вашето поведение сега ще му помогне да изрази себе си по-късно