Вяра Недкова, „Хеликон-Пловдив Център“
Ощe с първата страница на психотрилъра „Останалото е мълчание“ навлизаме в свят на хора с помрачен ум. Сюжетът намеква за присъствието на известна древногръцка трагедия от Еврипид, която тук определя живота на героите.
Психотерапевтът Тео ни въвежда в клиничната история на Алисия – безмълвна убийца от психиатричен дом „Дъбравата“. Шест години тя тъне в мълчание, шест години „пази тишина“ след убийството на съпруга си. Алисия е главна героиня в собствената си пиеса, Тео се стреми да бъде авторът, който ще насочва поведението й. Всеки неин спомен, всяка дума, отронена от пациентката, се вписва в дневник, който тя води, докато мъжът й Гейбриъл е още жив.
Читателят преживява психичните лутания на тази млада жена и странния психотерапевт, склонен да я лекува безкористно, за да я накара проговори, но защо? Защо го прави Тео, след като няма да бъде възнаграден? И как е възможно Алисия да убие човека в когото е толкова влюбена? Въпросите следват един след друг, отговорите са неочаквани.
„Останалото е мълчание“ описва как травмите от миналото действат в настоящето. Тео, привидно добронамерен и мил, показва на какво е готов мъж, полудял от изневяра. Чрез него изследваме увредения мозък на човек, лишен от съвест. А в образа на Алисия виждаме слабостта и непреживяната болка, изразени в смъртно мълчание.
Авторът Алекс Майкълидис анализира крайностите, в които изпадат хората, неспособни да надмогнат тежки психични проблеми и кара читателя сам да се замисли – до къде би стигнал той в подобна ситуация?
Неслучайно „Останалото е мълчание“ е книга на месец март в „Хеликон“, и се надяваме да видим добра екранизация на този невероятен трилър, още повече като знаем, че авторът е филмов сценарист и вече е продал правата на компанията на Брад Пит.
Останалото е… не мълчание, а доза предизвикателство към всички, които не се страхуват да признаят лудостта за основна тема на съвремието ни.