Начало / Интервюта / Матю Блейк за бестселъра си „Анна О“: „Инстинктът е много важен при писането“

Матю Блейк за бестселъра си „Анна О“: „Инстинктът е много важен при писането“

Когато ходим насън, ни завладява животинското, казва писателят

Anna

Млада жена на прага на престъплението – освен ако наистина не сънува… „Анна О“ е мрачен и изпълнен с напрежение трилър, в който с всяка страница научаваме все повече за своите сънища и инстинкти. Авторът му Матю Блейк се превърна в знаменитост буквално за нощ – досега професията му е да съставя политически речи… Дали обаче черпи вдъхновение за своята история и от политиката, остава тайна. В това интервю си говорим по-скоро за инстинктите, които несъзнавано носим в себе си – и защо неговата Анна О в крайна сметка е симпатична героиня.

Свързаните със сънища престъпления са идеална материя за трилър – и Матю Блейк го създава… Разгръщаме заедно с него „Анна О“

Сънувате ли книгите си? Малко шеговит въпрос като начало, но всъщност темата е сериозна… Възможно ли е да програмираме сами поведението си, докато спим?

– Това е толкова интересен въпрос! Не сънувам книгите си. Но мисля, че подсъзнателно разрешавам някои проблемни сюжетни точки, докато спя, без да го осъзнавам наистина. Инстинктът е много важен при писането. Винаги се опитвам да се оставя на инстинкта и подсъзнанието си да ме водят, точно както казва Стивън Кинг в книгата си „За писането: Мемоари на занаята“. Не съм сигурен дали можем сами да програмираме поведението си, докато спим. Може би в определена степен. Но подсъзнанието винаги ще си остане донякъде мистерия.

– Обвързвате съня с престъплението. Често новините ни поднасят факти, от които ни се струва, че сънуваме… Не мислите ли, че действителността днес е по-жестока от трилър?

– Сериозен въпрос. Мисля, че всички велики трилъри имат корени в реалния свят и се усещат автентични. Свързват се с нашите истински страхове и обща тревога. Не мисля, че действителността ни е по-жестока от трилърите, но мисля, че книгите могат да играят роля на огледало за света и да ни помогнат да възприемем събитията по света чрез разказването на истории.

– Разкажете ни за процеса по писане на „Анна О“. Включвате и много научна информация, но къде беше пределът, отвъд който отпускахте въображението си?

– „Анна О“ е висококонцептуален трилър, не само заради убийството, извършено насън, но и заради Синдрома на примирението и идеята за дълбокия сън. Знаех, че за да съм сигурен, че историята ще е достоверна, трябва да е основана на истински проучвания. Много съм горд с факта, че всичко, описано в книгата, или вече се е случило, или е възможно да се случи. Всичко се основава на факти, на реалността. Истината е винаги по-странна от всичко онова, което можем сами да измислим!

– Според някои Синдромът на примирението, от който страда героинята Ви, може да се превърне и в болест на цивилизацията… В тази връзка, можеше ли Анна О. да е още по-плашещ образ? Сякаш таите някъде в себе си симпатия към нея…

– Това е интересна идея. Мисля, че всяко мистериозно заболяване е много любопитно, както и идеята за влиянието на ума върху тялото и начинът, по който външната среда също допринася за това от какво страдаме ние като индивиди. Започваме да виждаме все повече от този подход с отношението към неща като затлъстяването, тютюнопушенето и общественото здраве. За да успее Бен да излекува Анна, трябва да възвърне надеждата в живота ѝ. Може да го направи само като разбере какво е довело до въпросната нощ, в която тя извършва убийство, и да разбере из основи какво се е случило. Колкото повече научава Бен, толкова повече той – и читателите – започват да симпатизират на Анна.

– Пиша тези въпроси точно по пълнолуние. Доколко сме зависими според Вас от инстинктите си – и не е ли един от тях именно инстинктът да убиваме?

– Мисля, че това е най-завладяващият въпрос относно сомнамбулизма. Разговарях с невролог, който обясни, че когато ходим насън, рационалната част от мозъка ни спира да работи и ни завладява по-животинската и инстинктивна част от нас. Това е една от дилемите, които разглеждам в „Анна О“. Носим ли отговорност за действията си, ако рационалната част от ума ни спи?

Най-добрите трилъри за мен са онези, които водят до дискусия, провокират полемика, дебати и страстни реакции. Надявам се „Анна О“ да е точно такъв трилър

IMG_3595-scaled

– Наричат „Анна О“ „трилър на годината“. Коя част от книгата Ви е любима, за кое мислите, че Ви се е получило особено добре?

– Отделих наистина много време за проучване, както и върху обрата в книгата. Исках да е такъв, какъвто никой преди не е виждал, и който ще шокира читателите по целия свят. И изглежда, че съм успял!

– Книгата Ви стана бестселър буквално за една нощ. Какво е за Вас успехът? Ето, България е малка страна, но с взискателни читатели, като и те ще оценяват таланта Ви… Кажете им нещо важно, което е стълб в живота и кариерата на Матю Блейк!

– Успехът за мен е хората да четат „Анна О“ и да я обсъждат. Да се вдъхновят да споделят собствените си истории, свързани със съня. Най-добрите трилъри за мен са онези, които водят до дискусия, провокират полемика, дебати и страстни реакции. Надявам се „Анна О“ да е точно такъв трилър. Искам всички читатели да говорят за романа на приятелите и семейството си.

– Благодарим – и Ви пожелаваме успех!

Интервю на Красимир Проданов
Снимки: Пийт Бартлет и tealeavesandreads.co.uk

Прочетете още

9616

Жанина Митанкина: „Написах книга, за да може всеки да си отгледа квас“

По-лесно е, отколкото предполагаме, казва тя „Хляб с квас“ се появи с финес в книжарниците …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...