sapТова е история за книга, която продължава да се продава и да привлича издатели и читатели. За четиво, от което произлизат важни изводи за културата ни в момента, за все още значимото място на литературата и за промените в света на книгоиздаването, пише в. „Гардиън“.
Книгата е „Sapiens. Кратка история на човечеството“ на израелския историк Ювал Харари, която излезе от печат на български през 2016 г. Това е мащабна творба, посветена на еволюционната история на човечеството в контекста на останалите (вече изчезнали) човешки видове.
„Sapiens. Кратка история на човечеството“ стартира добре с продажбите, но впечатляващото е, че това продължава вече трета година (първото ѝ издание е от 2015 г.). През първите две години и половина във Великобритания са продадени над 200 000 копия. След излизането на „Homo Deus. Кратка история на бъдещето“, обаче, към тази цифра се добавя допълнителен половин милион. „Sapiens“ се превърна в книжен феномен, но успехът ѝ е знак за още нещо – скок в популярността на интелигентните, предизвикателни, нехудожествени четива, които дори не са съвсем нови на пазара.
Първи сайтът Bookseller забеляза тенденцията и нарече тези книги „умния списък“. Там първи забелязаха и тенденцията за намаляване на продажбите на биографии на знаменитости. Явно читателите загърбват бляскавите истории за сметка на дълбоките четива, които ще им помогнат да разберат мястото си в света. Според Кийра Обрайън от сайта за литературни анализи „книжният пейзаж се промени много в последните 5 години. Рядкост е нехудожествена проза да се продава в такива мащаби. Художествената ги достига, когато има филмова адаптация или друго събитие, събуждащо допълнителен интерес. Явно сме свидетели на нещо напълно ново“.
Живеем в динамични, непредвидими времена, обществото се изправя срещу непознати предизвикателства всеки ден – от популистки настроени политици, през мигрантски кризи до климатични промени. Според книгоиздателя Марк Ричардс, „Светът изглежда възможно най-несигурен и нормалната човешка реакция е търсенето – хората се стремят към информация, към факти, към нюанси, които само книгите могат да им представят“. Идеята на Ричардс, че книгите остават това специално място, от които черпим най-пълната истина за света, се потвърждава от списъка с книгите, които не са художествени, но продължават да се купуват упорито през последните години – от Сидхарта Мукерджи за рака, през Питър Франкопан за историята на търговията до Елизабет Колбърт за изчезването на видовете.
Според Каролин Сътън, която е книжен агент на Малала Юсафзаи, със съвременната нехудожествена проза се случват две неща – виждаме сериозни четива, в които хората търсят смисъл за нестабилния свят, но от друга страна, срещаме автори, които са активисти и пишат по радикално различен начин за пол, политика, раса. Това са мъдри книги, но вълнуващи, написани от млади писатели за младата аудитория.