Начало / Критика / Как се пише добро заглавие

Как се пише добро заглавие

Заглавието дава първото впечатление за дадена статия, книга или видеоклип. Представяме ви текст на huffingtonpost.com, който съветва как да напишем добро заглавие.

Най-използваният метод в последно време, независимо дали става въпрос за литература или медии, е хиперболата. Това е клиширан начин за поставяне на заглавие, но все пак едно клише е такова, защото е вярно. С времето обаче този метод се изтърква и води до обратен ефект. Читателите биват отблъснати от очевидния опит на автора да привлече вниманието им, като ги подведе.

Проблемът на заглавията е, че те често дават обещания, които не могат да изпълнят. Не всеки клип в „YouTube“ е най-шокиращият, нито всяка книга или статия ще промени мирогледа ви изцяло. Незаменимото правило, което трябва да се спазва, е да не се лъже читателят. Щипка хипербола или лека сензационност са приемливи, но читателят не бива да се чувства подведен и излъган. Противоречивите заглавия биха привлекли вниманието на по-нискоинтелигентната аудитория, но авторът ще загуби дори нея, ако няма доказателства за твърденията си в заглавието.

Направете честно обещание на читателя. Научете се да предавате информация магнетично, но не лъжливо. Нека читателят разбере за какво става въпрос. Едно от първоначалните заглавия на „Великият Гетсби“ е било „Трималчио“ – опит на Франсис Скот Фицджералд да направи препратка към героя на Тит Петроний. Това е ужасно заглавие за точно този роман. Читателят може да се обърка, че става въпрос за исторически труд. Освен това изобщо няма да разбере какво да очаква от романа. Фицджералд бързо е осъзнал тези неща.

Първоначалното заглавие на „Гордост и предразсъдъци“ от Джейн Остин е било „Първи впечатления“. Това не е лошо заглавие, но е прекалено общо. „Гордост и предразсъдъци“ дава по-добра представа за самия роман и моментално ни демонстрира напрежението между персонажите.

И последен съвет за заглавията – внимавайте да не допуснете грешка. Заглавието е кратко и пропусната запетайка или буква прави моментално впечатление – така ще загубите читатели. Ако имате грешки, няма значение колко завладяващо е заглавието ви.

„Великият Гетсби“ тук

„Гордост и предразсъдъци“ тук

Прочетете още

171465_b

Топ 10 на „Ню Йорк Таймс” за най-продаваните книги в САЩ

Бестселър листата на „Ню Йорк Таймс” е една от най-авторитетните в света. Класацията беше обновена …