Начало / Критика / Всеки велик писател е велик измамник (Владимир Набоков за литературата, писателите и читателите)

Всеки велик писател е велик измамник (Владимир Набоков за литературата, писателите и читателите)

През 1948 г. Владимир Набоков изнася лекция пред студенти, в която говори за това какво характеризира добрия читател, добрия разказвач и какво е литературата като цяло. Лекцията на Набоков е публикувана в книгата „Lectures on Literature“. Представяме ви откъс от нея, публикуван в brainpickings.org.

„Литературата не се ражда в деня, в който овчарчето вика „Вълк, вълк!“ и бяга, преследвано от голям сив вълк. Литературата се ражда тогава, когато овчарчето вика, но след него няма вълк. Фактът, че горкият приятел е изяден накрая, защото е лъгал прекалено много, е ключов. Между вълка, скрит във високата трева и вълка в интересната история има един ярък посредник. Този посредник е изкуството на литературата.

Литературата е откритие, фикцията си е фикция. Да наречеш разказа автентичен е обида към това изкуство. Всеки велик писател е велик измамник, но най-великият измамник е природата. Тя винаги лъже. От манипулирането, водещо до акта на размножаване, през заблуждаващите цветове на пеперуди и птици, всичко е една невъобразима система от заклинания и хитрини. Авторът на художествена проза само следва примера на природата. Нека се върнем към лъжливия ни приятел. Магията на изкуството е в сянката на вълка, която той измисля. Когато накрая овчарчето си отива, неговата история ни дава добър урок и става за интересен разказ пред огъня вечер. Но той именно е малкият магьосник. Той е откривателят.

Има 3 гледни точки, от които може да се погледне писателя – като разказвач, като учител и като магьосник. Добрият писател съчетава и 3-те качества. Но магьосникът в него надделява и точно това го прави голям писател. Към разказвача се обръщаме за забавление, за емоции, за удоволствие от пътуването до някое вълнуващо място или време. Друг пък търси учителя – някой, който да пропагандира, да проповядва, да морализира. Може да потърсим учителя не само за морални уроци, но и за директно знание, факти. Накрая, трябва да се каже, че големият автор е магьосник и това е най-интересното. Най-вълнуващото е да се опитваме да уловим неговата индивидуална магия, модела, който той използва в своите романи и поеми.

3-те аспекта на великия писател са магия, история, урок. И те се смесват по уникален начин. Има сухи и организирани книги, които предизвикват у нас не по-слаби емоции от тези, предизвиквани от романи като „Менсфийлд парк“ или чувствения поток на изказа на Дикенс. Според мен, добрата формула за тестване на качеството на един роман е измерването по отделно на поетичното и научното в него. За да усети това читателят, той трябва да чете книгата не толкова със сърцето или мозъка си, а с гръбнака. Именно там се случва загадъчното потръпване, предизвиквано от великата книга. Но ние трябва да умеем да гледаме и отстрани. След това с удоволствието на чувствата и интелекта наблюдаваме артиста как строи своя замък от карти. Накрая картите се превръщат в красива композиция от стомана и стъкло.

Качествата, които добрият читател трябва да придобие, са артистична и научна насоченост. Този, който се влияе единствено от емоция, ще бъде прекалено субективен в своята нагласа към една книга. Хладната научна гледна точка пък притъпява топлината на интуицията. Ако един читател е лишен от страстта на артиста и търпението на учения, то той трудно ще се наслади на великата литература“.

Свързани заглавия
Какъв е добрият читател според Владимир Набоков

Книги от Набоков тук

Прочетете още

171465_b

Топ 10 на „Ню Йорк Таймс” за най-продаваните книги в САЩ

Бестселър листата на „Ню Йорк Таймс” е една от най-авторитетните в света. Класацията беше обновена …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...