Начало / Любопитно / „Задължителни” книги за родители, препоръчани от Клуба на книжарите от „Хеликон”

„Задължителни” книги за родители, препоръчани от Клуба на книжарите от „Хеликон”

Днес, 16 септември, започва новата учебна година. Клубът на книжарите от „Хеликон” предлагат 11 заглавия във фокуса, на които са детето, родителите, училището.

 

„Не забравяйте (освен цветята, бележника, раницата), че знанието е сила, с която разполагате. Избираме тези заглавия за вас, родители, с пожелание да израстваме и да се учим заедно – от книгите и хората.
Честит първи учебен ден!”
Клуб на книжарите от „Хеликон”

Децата, родителите, играта”,  Лорънс Коен
Как да направим така, че децата да контролират импулсите си? Може да се опитаме да им внушим това с лекции, наказания и приятелски разговори, но нито едно от тези неща няма да даде желания резултат. Играта обаче ще успее.

 „Въпросите на децата и как да им отговаряме”,  Паола Сантагостино
Децата ни задават толкова много въпроси. В тази книга италианската психоложка Паола Сантагостино, автор на бестселъра „Как да отгледаме дете, уверено в себе си“, разкрива с прости думи „психологията” на въпроса и предлага чрез много примери най-подходящата „стратегия“ за намиране на отговор.

Научете детето си как да мисли”,  Едуард де Боно
Най-ценният дар, който може да дадете на детето си, е да го научите да мисли.  Мисленето може да бъде свободата, с която човек открива, свързва и създава един нов свят от вече познатите факти. Свят, в който той е нещо повече от потребител на заучени ценности и знания, а е творец, който създава.

Демократичното образование”, Яков Хехт
Яков Хехт говори от позицията на основател на първото Демократично училище в Израел.  Сега в страната има над 25 такива училища, тяхното разпространение се ползва с подкрепата на държавата, а международната мрежа от демократични училища по света се разраства.

Трениране  на успешни родители”, д-р Томас Гордън
Курсът на д-р Гордън за обучение на родители е с видими резултати. Системата му е предназначена за работа с деца от всички възрастови групи – от най-малките до бунтовните юношески години. Той цитира примери с родители, постигнали големи успехи, и обяснява всички стъпки, които трябва да се предприемат, както и етапите, през които е необходимо да се мине, за преборване с избухванията, капризите и всички неприятности на детската възраст. Но което е най-важно, родителите ще научат как да надмогнат проблемите и в същото време да постигнат по-голяма близост с децата си, печелейки тяхното доверие.  „Трениране на успешни родители”, известна в цял свят като P.E.T. (по инициалите на английското издание Parent Effectiveness Training), се използва от 1962 г. като метод за обучение на родители не само в САЩ, но и в още 43 страни. Книгата е редактирана и осъвременена в съгласие с  най-новите постижения на програмата Р.Е.Т. Д-р Гордън е номиниран три пъти за Нобелова награда за мир.

„Оръжия за масово обезличаване” , Джон Гатоу
След всичко, което съм видял през живота си и след цели трийсет години на бойното поле на училището, съм стигнал до заключение, че на света геният се среща не по-рядко от посредствеността. Ние просто потискаме гения, защото още не сме намерили начин да управляваме население, състоящо се от образовани хора. Мисля, че този проблем има едно съвсем елегантно и просто разрешение. Нека се управляват сами.

В началото бе възпитанието”, Алис Милер
В тази книга Алис Милер показва опустошителните последици от възпитанието – което, естествено се стреми към най-доброто за детето. Тя прави това, първо, чрез една психоанализа на „педагогическото поведение“, и второ, като ни представя детството на една наркоманка, детството на един политически лидер и детството на един убиец на деца.

Твоето компетентно дете”,  Йеспер  Юл
Децата умеят компетентно да изразяват чувствата си от самото си раждане и са готови да съдействат. Родителите са тези, които трябва да се вслушват и да се учат от децата си. А когато общуването с децата ни кара да се чувстваме недооценени, причината почти винаги е в нас. Достигнали сме до конфликт, защото не сме съумели да дадем израз на нежността и любовта си чрез изпълнено с нежност и любов поведение, нито да превърнем добрите си намерения в плодотворно взаимодействие.

Основни етапи на детството”, Франсоаз Долто
В „Основни етапи на детството“ са събрани неиздавани статии и интервюта на известната психоаналитичка – първата, „която говори с бебетата“. Основните етапи на детството са онези критични моменти в развитието на детето, през които то трябва да премине, преди да стане юноша и след това възрастен човек. Човешкото дете не е като новороденото на другите „животински видове“. То има потребности, надхвърлящи елементарната грижа за тялото му. Отношението на неговото обкръжение оставя отпечатък върху целия му живот. Трябва да се отнасяме към детето като към „почетен гост“ в семейството, казва Долто, и пред него да не правим нищо, което не бихме направили пред такъв гост. Нито една дума, казана или премълчана не е безобидна за неговото развитие. Езикът буквално изтъкава неговата психика. Думите имат силата да градят, да рушат, да потискат или лекуват човешкото същество.

Детето и ние”, Хаим Гинът
Ако се заслушаме в разговор между родител и дете, с изненада ще забележим колко малко се чуваме. Това са два монолога – единият съставен от критики и нареждания,  а другият – от отричане и умоляване.
Драматичното в тази комуникация идва не от липсата на любов, а от липсата на уважение. Не от недостиг на интелект, а от недостиг на умения.
През последните трийсет и пет години „Детето и ние“ е помогнала на милиони родители по цял свят да общуват по-пълноценно с децата си (само в САЩ тиражът на книгата отдавна надмина 5 милиона копия). В това преработено и допълнено издание д-р Алис Гинът, клиничен психолог и съпруга на покойния д-р Гинът, съвместно със семейния терапевт д-р Х. Уолас Годард, пренася този вече класически труд в новия век, като съхранява позитивното послание и задушевния, разбираем език на д-р Гинът.

Как да говорим така, че тийнейджърът да слуша и да го слушаме така, че да говори”, Адел Фабер, Илейн Мазлиш
Животът с тийнейджър не е лесно нещо. Като че ли само за една нощ децата, с които дотогава сте били близки, се превръщат в независими хора, непознати със свои вкусове, мисли и ценности. При това днешните тийнейджъри растат сред една по-материализирана, по-сексуализирана и повече изпълнена с насилие от всякога попкултура. Какво да правят родителите? Трябва  стратегия, която слага под контрол конфликтите, намалява неразбирателствата и неприязънта и спомага за изпълнено с грижа и обич общуване по всички въпроси – от вечерния час и домашната работа до наркотиците и секса.

Прочетете още

171465_b

Топ 10 на „Ню Йорк Таймс” за най-продаваните книги в САЩ

Бестселър листата на „Ню Йорк Таймс” е една от най-авторитетните в света. Класацията беше обновена …