Преди седмица „Боинг-777“ на южнокорейската авиокомпания „Ейшиана еърлайнс“, пристигащ от Сеул, катастрофира при аварийно кацане на международното летище на Сан Франциско. Загинаха двама, а ранените са стотици. Таза катастрофа отново постави на дневен ред дебата за сигурността на полетите и стимулира страховете от летене. Почти едновременно с инцидента на летището в Сан Франциско на българския книжен пазар се появи монографията „Илюзии в полет“ на Румяна Карева – доктор по военна психология и преподавател по авиационна психология във Военна академия „Г. С. Раковски“.
В книгата си Карева представя своеобразната надпревара между предоставените от технологиите днес възможности и природните ограничения на човека. Парадоксалното обаче е, че днес авиацията е сфера с особено високо ниво на сигурност. Проблемите по време на летене и съответно авиационните катастрофи се дължат основно на пространствена дезориентация в полет (близо една трета от самолетните катастрофи с човешки жертви са породени именно от нея).
Редица изследвания в областта на илюзиите в полет и пространствената дезориентация доказват, че тяхното преживяване е физиологично явление, което е породено от естествените ограничения в когнитивния капацитет на човека – всеки от нас преживява илюзии. В този ред на мисли, какъвто и подбор на персонал, оправдал каквито и да е било резултати по всевъзможни критерии, не може гарантира, че членовете на летателни състави и специалистите по безопасност на полетите ще бъдат „застраховани“ от преживяване на илюзии при летене.
Тъй като летците, изпитали феномена „илюзия в полет”, са подложени на рестрикции впоследствие, повечето от тях не споделят за преживяното – поне докато не се оттеглят от служба или докато не преживеят летателен инцидент. Тази липса на доверие от тяхна страна, породена от страха да не загубят работата си, води до недостиг на информация по темата за тези „летателни” илюзии. Това пък респективно се отразява по отрицателен начин на летците и съответно може да причини загуба на човешки животи.
„Илюзии в полет“ тук
— Казваш, че си продал биплана? — попита тя, сякаш не беше ме чула добре. — Нима смяташ да се откажеш от летенето?
— Казваш, че си продал биплана? — попита тя, сякаш не беше ме чула добре. — Нима смяташ да се откажеш от летенето?
Странно е, че този, който е написал публикацията, не е чел книгата. Четете бе хора, преди да пишете каквото ви падне за сериозни неща. В книгата няма отговори на въпроса „Защо падат самолетите?“ и други от този род, а има класификации и описание на повече от 172 илюзии в полет (една американска и една руска класификация) и споделен опит от летци към летци.