Начало / Критика / Дамян Яков: Ние по-бързо ще изчезнем като култура, народ и език, отколкото демографски

Дамян Яков: Ние по-бързо ще изчезнем като култура, народ и език, отколкото демографски

Днес, 4 април, в Столична библиотека се проведе Национална кръгла маса, посветена на детското четене. Тя съвпадна с обявения шумно „Поход на книгата”. Предлагаме ви мненията на част от участниците.

Дамян Яков, издател:

„В последните 25 години умишлено не се работи за развитието на българското образование и култура, както и стимулирането на детското четене, и това застрашава националната ни сигурност.
Проблемът на четенето в България е проблем на националната ни сигурност. Може би това звучи високопарно, но е истина. Ще ви дам за пример Турция, държава, която доскоро повечето хора смятаха за изостанала. Но в последните 10 години Турция отделя в пъти повече пари от републиканския си бюджет за образование и култура, отколкото дава за отбрана. А нека не забравяме, че това е страната с най-голяма армия в НАТО. За България ще ви кажа само няколко цифри, които всеки от вас лесно може да провери в интернет. За 2012 г. за Министерство на отбраната отпуснатият бюджет е бил 981 млн. лв., за тази година той е 1,8 млрд. лв. За 2013 г. за Министерство на вътрешните работи е планиран бюджет в размер 1,132 млрд. лева. Министерство на културата е получило за 2012 г. само 118 млн. лв., а за тази година ще получи с 5 милиона повече или иначе казано 123 млн. лв. Държава, която няма културна идентичност, няма какво да отбранява. Този народ се дезинтегрира, той изчезва. Забелязал съм, че в последните години винаги преди и след избори, колегите от Асоциация на българската книга и от Библиотечната асоциация трябва да обясняват дълго на политиците защо е важно да се дават пари за култура, защо е важно да се стимулира четенето и защо то е толкова ценно.
Образованите хора у нас започват да се срамуват. България и българин в чужбина става символ на необразован човек, на дребен тарикат, който се опитва да се възползва от социалните придобивки, които са нормално достояние на хората там. Какво остава от българския народ – той се дезинтегрира, изчезва. Ние по-бързо ще изчезнем като култура, народ, език, който може да има място в Европа, отколкото демографски.
Трябва да знаем какво искаме от тези, които ще ни управляват. Всеки, който идва да управлява България, трябва да поеме ангажимент, че културата и четенето са важен приоритет, иначе няма да има българска държава, нация, култура“.

––––-

Жюстин Томс, основател на Az-deteto.bg:

„Слабообразовани, неграмотни деца няма да имат хубаво бъдеще. Бъдещето е на четящите. Това е една мисия, която си заслужава”.

–––––

Пенка Иванова, директор на дирекция „Достъп до образование и подкрепа на развитието“ в Министерство на образованието:

„Децата, които растат в дом, в който родителите четат редовно и имат голяма библиотека, се развиват по-успешно от връстниците си, които растат в дом без книги и читателски навици. Основният проблем за липсата на читателски интерес у децата остава примерът на родителите. Ново проучване доказва тезата, че активността на децата днес, която се формира от тяхната грамотност и образованост е гаранция за просперитета на цялото ни общество в утрешния ден”.

––––-

В отвореното писмо, което ще бъде изпратено в Министерство на образованието, младежта и науката, както и в общински институции, се настоява за:
–    детските книги да се издават с голяма отговорност, както и да се следи за високото им качество
–    да бъде намален ДДС върху книгите или да бъде изцяло върнат в сектора, за да може да се развива
–    да се приеме стандарт за библиотечно-информационните центрове
–    училищните настоятелства да поемат отговорност за обновлението на библиотечния фонд в училищата
–    общините да придвижат средства към библиотеките
–    задължително посещение 1 път в месеца в библиотеката на децата от подготвителен до 4-ти клас

Източник  dnes.bg

Прочетете още

171465_b

Топ 10 на „Ню Йорк Таймс” за най-продаваните книги в САЩ

Бестселър листата на „Ню Йорк Таймс” е една от най-авторитетните в света. Класацията беше обновена …

Един коментар

  1. Аз съм във Франция и имам син на 6 години ,който ходи на училище.Училището приема деца на 3 години и те го посещават до 6-тата си година,когато преминават в 1 клас.
    Още първата година ги заведоха на посещение в градската библиотека.Всяка година ги водят по няколко пъти като ние родителите ги придружаваме (5 възрастни на група от 20 деца).В стаята им има кът -библиотека с книжки и децата имат перманентен достъп до тях.
    Сеансите в библиотеката са интересни.Децата избират книга и служител на библиотеката им я прочита.После всяко дете избира една книга ,за да се зареди с нови истории кътът -библиотека в стаята в училище.Тоест училището и библиотеката обменят книжки на ротационен принцип.
    Отделно ,че библиотеките предлагат литературни четения и малки пиеси на децата в неучебните дни.
    Защо да не заимстваме опитът на французите?!

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...