Начало / Критика / Дамян Яков: Ние по-бързо ще изчезнем като култура, народ и език, отколкото демографски

Дамян Яков: Ние по-бързо ще изчезнем като култура, народ и език, отколкото демографски

Днес, 4 април, в Столична библиотека се проведе Национална кръгла маса, посветена на детското четене. Тя съвпадна с обявения шумно „Поход на книгата”. Предлагаме ви мненията на част от участниците.

Дамян Яков, издател:

„В последните 25 години умишлено не се работи за развитието на българското образование и култура, както и стимулирането на детското четене, и това застрашава националната ни сигурност.
Проблемът на четенето в България е проблем на националната ни сигурност. Може би това звучи високопарно, но е истина. Ще ви дам за пример Турция, държава, която доскоро повечето хора смятаха за изостанала. Но в последните 10 години Турция отделя в пъти повече пари от републиканския си бюджет за образование и култура, отколкото дава за отбрана. А нека не забравяме, че това е страната с най-голяма армия в НАТО. За България ще ви кажа само няколко цифри, които всеки от вас лесно може да провери в интернет. За 2012 г. за Министерство на отбраната отпуснатият бюджет е бил 981 млн. лв., за тази година той е 1,8 млрд. лв. За 2013 г. за Министерство на вътрешните работи е планиран бюджет в размер 1,132 млрд. лева. Министерство на културата е получило за 2012 г. само 118 млн. лв., а за тази година ще получи с 5 милиона повече или иначе казано 123 млн. лв. Държава, която няма културна идентичност, няма какво да отбранява. Този народ се дезинтегрира, той изчезва. Забелязал съм, че в последните години винаги преди и след избори, колегите от Асоциация на българската книга и от Библиотечната асоциация трябва да обясняват дълго на политиците защо е важно да се дават пари за култура, защо е важно да се стимулира четенето и защо то е толкова ценно.
Образованите хора у нас започват да се срамуват. България и българин в чужбина става символ на необразован човек, на дребен тарикат, който се опитва да се възползва от социалните придобивки, които са нормално достояние на хората там. Какво остава от българския народ – той се дезинтегрира, изчезва. Ние по-бързо ще изчезнем като култура, народ, език, който може да има място в Европа, отколкото демографски.
Трябва да знаем какво искаме от тези, които ще ни управляват. Всеки, който идва да управлява България, трябва да поеме ангажимент, че културата и четенето са важен приоритет, иначе няма да има българска държава, нация, култура“.

––––-

Жюстин Томс, основател на Az-deteto.bg:

„Слабообразовани, неграмотни деца няма да имат хубаво бъдеще. Бъдещето е на четящите. Това е една мисия, която си заслужава”.

–––––

Пенка Иванова, директор на дирекция „Достъп до образование и подкрепа на развитието“ в Министерство на образованието:

„Децата, които растат в дом, в който родителите четат редовно и имат голяма библиотека, се развиват по-успешно от връстниците си, които растат в дом без книги и читателски навици. Основният проблем за липсата на читателски интерес у децата остава примерът на родителите. Ново проучване доказва тезата, че активността на децата днес, която се формира от тяхната грамотност и образованост е гаранция за просперитета на цялото ни общество в утрешния ден”.

––––-

В отвореното писмо, което ще бъде изпратено в Министерство на образованието, младежта и науката, както и в общински институции, се настоява за:
–    детските книги да се издават с голяма отговорност, както и да се следи за високото им качество
–    да бъде намален ДДС върху книгите или да бъде изцяло върнат в сектора, за да може да се развива
–    да се приеме стандарт за библиотечно-информационните центрове
–    училищните настоятелства да поемат отговорност за обновлението на библиотечния фонд в училищата
–    общините да придвижат средства към библиотеките
–    задължително посещение 1 път в месеца в библиотеката на децата от подготвителен до 4-ти клас

Източник  dnes.bg

Прочетете още

171465_b

Топ 10 на „Ню Йорк Таймс” за най-продаваните книги в САЩ

Бестселър листата на „Ню Йорк Таймс” е една от най-авторитетните в света. Класацията беше обновена …

Един коментар

  1. Аз съм във Франция и имам син на 6 години ,който ходи на училище.Училището приема деца на 3 години и те го посещават до 6-тата си година,когато преминават в 1 клас.
    Още първата година ги заведоха на посещение в градската библиотека.Всяка година ги водят по няколко пъти като ние родителите ги придружаваме (5 възрастни на група от 20 деца).В стаята им има кът -библиотека с книжки и децата имат перманентен достъп до тях.
    Сеансите в библиотеката са интересни.Децата избират книга и служител на библиотеката им я прочита.После всяко дете избира една книга ,за да се зареди с нови истории кътът -библиотека в стаята в училище.Тоест училището и библиотеката обменят книжки на ротационен принцип.
    Отделно ,че библиотеките предлагат литературни четения и малки пиеси на децата в неучебните дни.
    Защо да не заимстваме опитът на французите?!