Начало / Любопитно / Настолни игри превръщат лятото в приключение

Настолни игри превръщат лятото в приключение

Жанрът е все по-популярен

deskovka

Хората играят от хиляди години

Трудно е да се установи кога възникват първите настолни игри, но се предполага, че най-старата е Го. Води началото си от Древен Китай и е спомевана дори от Конфуций. Играе се с бели и черни камъчета върху квадратна решетка от линии. Възможните ходове в играта са много повече от предполагаемия брой атоми във Вселената. Целта е да плениш камъчетата на противника.

Друг пример за древна игра е индийската Чатуранга. Възникнала в Индия, според много историци тя се явява предшественик и на шаха. В наши дни правилата на Чатуранга не са известни, но подобно именно на шаха, и в нея противниците воюват върху квадратна дъска, разделена на 64 полета.

Интересна е историята и на играта Пачиси. Тя възниква също в Индия преди около 2500 години. Интересното е, че според нейните изследователи дори популярната „Не се сърди, човече“ преповтаря правилата ѝ. При това „Не се сърди, човече“ е едва на 110 години и дори знаем името на нейния създател – това е немецът Йозеф Фридрих Шмит. Макар че я възприемаме като детска, играта всъщност е за всякаква публика.

Така пък стигаме до темата за появата на настолните игри в Европа

Пренесени са на нашия континент по време на кръстоносните походи, като първоначално били привилегия за аристократичните семейства. Ян Амос Коменски – родоначалникът на съвременната педагогика, първи разбира значението на игрите в сферата на образованието и възпитанието на децата. В една от книгите му дори има илюстрация на играта Табла, която всъщност е на повече от 5 хил. години. Дъска за табла е намерена например от археолозите в Царските гробници на Ур в Месопотамия. Но според мнозина и нейните корени са индийски.

Голям тласък в развитието на игрите дава хромолитографията. Благодарение на тази печатарска техника изработката на игри става лесно и евтино. Пазарът бързо се ориентира към тях – игри започват да създават издателства като „Милтън Брадли“ в Англия или „Равенсбургер“ в Германия.

Повратна точка в развитието на настолните игри е 1935 г. Тогава американците от „Паркър Брадърс“ пускат на пазара игра, наречена Монополи. Точно тя се смята за първата модерна игра. Първоначално рекламирана като образователна, постепенно се превръща в забавно занимание за цялото семейство.

Всяка година вече излизат стотици и хиляди настолни игри, а играчите стават все повече

monopoly-deskove-hry-unsplash

Днес пък на пазара всяка година се появяват няколко хиляди игри

Съществуват много интернет форуми и канали, в които играчите обменят информация. Дори производителите на мебели предлагат шкафове, които са предназначени именно за кутиите на игрите. Разпространени са и т. нар. игрални зали – подобни на кафенетата с книги, само дето тук се играят настолни игри.

Игрите компенсират донякъде и пребиваването ни в онлайн реалността. Може да ги докоснем, а докато играем, да говорим с приятели или със семейството си, дори да се скараме с тях, в случай че загубим… Наред с това, те помагат да развиваме въображението си, да взимаме решения или пък да общуваме с другите. Учат ни на тактика, а и да спазваме правилата, които важат за всички.

Ето още от историята на най-популярните игри в наше време

Монополи е замислена първоначално от една стенографка на име Елизабет Магли. Създава я, за да обясни как действа икономистът Хенри Джордж в битката си със спекулантите в началото на миналия век. Подава документи за патент през 1904 г. Името на играта тогава е Landlord’s Game. Вместо да я купуват обаче хората си преначертавали полето и преписвали правилата.

Вече през 30-те Чарлз Дероу променя малко играта и я предлага на „Паркър Брадърс“. Така преродената Монополи изведнъж бива преоткрита от американците. Първоначалната версия се развива в Атлантик Сити, но издателите бързо улавят настроенията на клиентите и започват да произвеждат какви ли не варианти.

Европа лудва по игрите едва през 80-те на миналия век

Така се ражда и една от най-успешните, възникнали на Стария континент – „Заселниците на Катан“. След първоначалния успех в Германия, играта бързо залива не просто Европа, ами целия свят. Тя става и пример за евроигра, при която правилата са лесни, играе се сравнително кратко, между играчите трудно могат да настъпят конфликти, а темите обикновено са свързани с икономиката.

На другия полюс са америтраш игрите. Те произлизат именно от Монополи, а сред другите успешни примери е, да речем, Аркам Хорър. За такива игри е важно да има силен сюжет, допълван често от текстове. Правилата при америтраш игрите са по-сложни и съответно те искат повече време. Колкото повече са играчите, толкова по-интересно е, макар че понякога конфликтите между тях съсипват и удоволствието от играенето.

Скрабъл също е легенда

Дело е на един нюйоркчанин на име Алфред Бътс. Първо я нарича Лексико или Кръстословица, като дори днес по света може да се срещне с какви ли не наименования, но в крайна сметка става дума за едно и също… През 30-те Бътс отпечатва сам първите екземпляри. След войната продава правата на Джеймс Брюно. Именно тогава се ражда името Скрабъл.

Бътс се вдъхновява от кръстословиците във вестниците, но също така и от Едгар Алан По и един негов разказ, наречен „Златният бръмбар“. Там героят трябва да разгадае пергамент със знаци, зад които се крият буквите от азбуката. Така Бътс решава да използва най-употребяваните букви и да създаде с тяхна помощ игра.

Значението на игрите подчертават и немските награди Spiel des Jahres или Игра на годината. Връчват се още от 1979 г. Журналисти, които следят пазара, избират петте най-успешни през съответната година. Една от тях става и игра на годината. Оценяват се идеята, дизайна, изработката, както и правилата. Наградата всъщност е под формата на лого върху кутията на играта. В наши дни то увеличава продажбите многократно. Сред игрите на годината например е Диксит, която вече е модерна класика, макар да съществува от 2010 г.

trigri

Слънцето свети все по-ярко в света на настолните игри. И ако това е вашето лятно хоби, значи сте на прав път!

За настолните игри разказа Краси Проданов

Прочетете още

481705634_122212751132039999_8081851378845690903_n

Руска емигрантска литература търси път към читателите

Редица издатели се принудиха да работят от чужбина „Видим букс“ е сред тях – историята …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...