Начало / Интервюта / Хитовата Али Хейзълууд: „Писането ми позволи да съм искрена със собствената си несигурност“

Хитовата Али Хейзълууд: „Писането ми позволи да съм искрена със собствената си несигурност“

Любовните романи за хора, които се занимават с наука, се превърнаха в бестселъри и превзеха класациите. Ето как се ражда романтичната STEM (Science–Technology–Engineering–Mathematics) вълна на Али Хейзълууд

IMG_3527-scaled

В момента те са изключително модерни, а читателите, които се ангажират с тях в ТикТок и Инстаграм, обикновено имат много специфични вкусове – два факта, които качват продажбите в някои нишови жанрове на романтичната литература.

Али Хейзълууд, родом от Италия, е живяла на различни места по света, но накрая емигрира в САЩ, за да преследва академична кариера в областта на неврологията. Тя е сред писателите, които печелят от актуалните тенденции. Името Хейзълууд е псевдоним, използван от преподавателка, която сега изцяло се е посветила на академична кариера, за публикуване на поредица от романи, обикновено обозначавани като „стеминистки“ в БукТок. На сериозен отзвук сред читателите се радват нейните героини, които трябва да лавират из дълбоките води на сложния, объркващ и експлоататорски научен свят.

Публикуването на първия роман на Хейзълууд –„Хипотеза за любов“, е плод на случаен късмет, след като литературен агент се натъква на нейния фенфикшън, посветен на „Междузвездни войни“. „Хипотезата“ става бестселър на „Ню Йорк Таймс“ през 2021 г., като влиза в множество годишни класации за най-добри романтични четива и за най-добри книги за лятото. Оттогава мистериозната преподавателка, известна като Али Хейзълууд, публикува също „Любов и неврони“, както и „Мразя да те обичам“, колекция от три новели, двете от които отново стават бестселъри на „Ню Йорк Таймс“. Филмовите права върху „Хипотеза за любов“ също са откупени. Най-новият ù роман – „Любов на теория“, проследява историята на жена-физик по време на мъчително интервю за факултетска позиция, която може да я измъкне от ужасяващия свят на асистентите. Героинята, разбира се, се влюбва в точно този човек от комисията, който е твърдо решен тя да не получи мястото. 

– Какво те накара да започнеш да пишеш „стеминистки“ любовни романи, както ги наричаш?

– Не мисля, че го направих нарочно. Не си поставих за цел да бъда автор, който просто пише за жените от академичните среди. Първите неща, които създадох, бяха фенфикшън и написах много такива истории докато следвах, а после и по време на доктората ми. Наистина беше забавно да взема герои, които обичам, и да ги пренеса в обстановка, която беше толкова стресираща за мен, за да видя как щяха да реагират, ако трябваше да защитят дисертацията си, да участват в конкурси или да публикуват доклад. Беше като катарзис за мен, особено в началото. Имах чувството, че се надсмивам над целия си професионален живот и среда, пишейки за такива неща. И тогава някак това премина в авторско писане. Най-вече защото съм прекарала целия си живот в академичните среди, така че това е което познавам най-добре и което ми идва най-лесно.

– Спомена, че „стеминистки“ е дума, с която твоят издател определя работата ти. Какво означава тя за теб?

– Не знам кой е създал думата. Но за мен „стеминистко“ е „онова, което се отнася до жените в STEM“. Виждала съм, че често се използва като хаштаг. Години наред, преди да публикувам романите си, следвах много инфлуенсъри, които са жени в STEM и които създават интересно за мен съдържание, като понякога използват хаштага #STEMinist.

Мисля, че в крайна сметка става дума по-скоро за жените в академичните среди и моя специфичен опит. Допускам, че не съм достатъчно запозната с хуманитарните науки, за да пиша за тях, и имам чувството, че там бих се оплела. Както съм сигурна, че личният ми опит в STEM не е същият, както на другите жени в STEM.

– Но ти пишеш за толкова различни науки! Самата ти си невролог – как пишеш за физици, за биолози?

– Изисква усилия. И аз си казвам: „Надявам се, че никой не се вглежда твърде внимателно в това.“ Знаеш ли, проучвам много. Първата ми книга беше за биолог, а аз съм невролог, но в моята дипломна програма имах много приятели, които са биолози. Имаше много кръстосано опрашване с хора от други програми, с които заедно се мотаехме. Така че някак си възприех много от това, което те биха ми казали, представяйки си предизвикателствата, с които те биха се борили. И понякога просто им задавах въпроси, докато пишех моя фенфикшън.

За много други неща, това е въпрос на проучване. Обичах, обичах, обичах да пиша една от новелите си – „Под нулата“. Действието се развива в Антарктида като аналог на Марс. А аз дори не знаех какво е „аналог на Марс“, но когато започнах проучване, се оказа, че това е едно от най-готините неща на света. И така основната идея е, че героите се подготвят за мисии до Марс от място, което най-много се доближава до тези условия. Спомням си как докато проучвах това, попаднах на блогове, списвани от учени. Това е от времето, когато блоговете бяха популярни, така че, де да знам, може би списвани преди десетилетие? И четях тези блогове, писани преди десетина години от тези суперготини учени, което беше толкова забавно. Можеш да избираш малки детайли, които да поставиш в историите си.

– В твоето творчество има много специфични героини, всички със своите чудатости, страсти, но и със силно чувство за решимост. Как създаваш образите им?

– Мисля, че много разчитам на тяхната несигурност. И мисля, че това може да се дължи на това как творческият процес на писане работи при мен. Първоначално писането беше хоби, от което наистина се нуждаех, защото прекарвах дните си в подготовка на дисертация и работа върху нещо, което беше невероятно изцеждащо. И така писането на фенфикшън стана нещо, което щеше да ми позволи да изследвам по-лични аспекти. Опитвам се да бъда искрена относно собствената си несигурност и да я проучвам чрез героите си. Като: „Какво пречи на този човек да бъде щастлив в момента и как това може да се поправи и може ли това да бъде любовна история?

– Очевидно няма начин да се знае със сигурност, но защо според теб имаш толкова голяма аудитория, която обича творчеството ти?

– Ще бъда честна: мисля, че е въпрос на време и късмет. Искам да кажа, че не смятам, че пиша нещо, което е особено различно от това, което пишат другите автори, но мисля, че имах голям късмет, защото книгата ми се появи по средата на ковид пандемията и беше един вид щастлив, зареждащ любовен роман, от който всички ние се нуждаехме. И така просто имах късмет, че книгата ми беше приета от много буктокъри и букстаграмъри. Беше нещо като перфектната буря от много фактори. Защото, ако се замисля, има толкова много други подобни книги, написани преди моята, които бяха като… бих казала, че бяха по-добри.

– Мисля, че си доста скромна. Аз истински се наслаждавам на твоите книги, вид бягство дори от моя собствен свят на журналистика и медии, които в някои отношения приличат, а в други – не, на академичните среди.

– Толкова много хора, с които съм говорила, споделят: „Не съм в академичните среди, но също съм в свят, доминиран от мъжете, който традиционно маргинализира хора, които са като мен или изглеждат като мен.“ Мнозина идват при мен и ми го казват. И наистина мисля, че това е нещо като универсалното изживяване да се чувстваш като странник в определена обстановка. Усетих същото, докато четях книгите на Джазмин Гилори, в които описваше света на адвокатите от висока класа. Не разбирам нищо от право. Но все още в мен резонира начинът, по който понякога бяха третирани героите, и фактът, че трябваше да преодоляват всички тези препятствия.

– Очевидно пишеш любовни романи, което означава, че в тях има някои особено възбуждащи сцени. Как изграждаш сексуалното напрежение и привличане между героите в обстановки като студентски салони и лаборатории, известни като едни от най-скучните и стерилни места?

– Добре, ще ви кажа истината. Във всяка една докторска програма винаги има по около двайсетина души, които имат тези чудати взаимоотношения, с които всеки е наясно и едновременно никой не знае за тях. Отстрани изглежда като много стерилна среда, но истината е, че в докторските програми участват 10, 15, 20 души, които вършат много работа, но също така те са млади и много от тях притежават манталитета „здраво работи, здраво се забавлявай“.

Спомням си, че когато отивахме на някоя академична конференция, някой все се закачаше и се случваше нещо особено неподходящо. Мисля, че начинът, по който създавам напрежение в това отношение, е чрез въвеждането на множество неуместни неща. Ако вземете „Хипотеза за любов“, главният герой е студентка, излизаща с професор, и те правят неща, които, ако се случваха в моята програма, нямаше да го приема, но в книгите харесвам подобни ситуации. Приятно ми е да се забавлявам с такива неща. Това е като да гледаш романтична комедия по телевизията и да видиш, че героят преминава през тези толкова необичайни моменти, а на теб толкова ти харесва това, че настръхваш!

Ali

– В допълнение към горещите сцени, творчеството ти се занимава с ужасните неща, през които жените в академичните среди трябва да преминат: от това да бъдат сексуално тормозени или използвани под предлог покровителство до управление на феминистки STEM акаунти в Туитър, които да подкрепят и подпомагат други жени в STEM. Колко от това, което описваш по отношение на тези конфликти, са неща, които ти или твой близък сте преживели лично?

– Може да се каже, че аз имах късмет. Имах двама ментори докато работих по доктората си – те бяха жени и бяха невероятни, като имам усещане, че това ме предпази от много неща. Но също така бях единствената жена в моята група. От осем човека, седем бяха американски мъже, а аз бях чуждестранното момиче, което се чувстваше странно и изолирано.

Истината е, че има много фин сексизъм в академичните среди, който не е изявен, като например някой открито да ви оказва сексуален натиск. Мога да се сетя за милион различни малки неща, които са се случили дори в моята докторска програма, където много студентки знаеха, че не искаш да останеш насаме с някого.

– В бележките на автора към „Любов на теория“ казваш, че това е може би най-академичната ти книга досега. Какво имаш предвид?

– Мисля, че е така, защото тя наистина се занимава с това как можеш да се устроиш на факултетска позиция. Донякъде е забавно, защото в „Хипотеза за любов“, която беше първата ми книга, Олив е студентка, а след това в „Любов и неврони “ Бий е защитила доктората си. През последните няколко години аз самата изминах пътя от студент през докторат до професор. И цялото преживяване по време на интервютата за работа във факултет, кандидатстването за работа, всичко това е много фрустриращо. Има много малко работни места. Да бъдеш в академичните среди става все по-трудно, получаването на финансиране става все по-трудно и има толкова много политика в цялата работа. Да бъдеш нечий асистент става все по-разпространено. Така че аз наистина просто исках да говоря за тази трудна и понякога нелепа реалност, пред която моите приятели и аз бяхме изправени през последните няколко години.

– Доколкото знам, все още не си написала секс сцена, която се развива в истинска лаборатория, но би ли го направила? Защото чувствам, че има много неща, които можеш драматично да изхвърлиш от плота.

– Точно така! И сега като го спомена, искам да поправя това. Благодаря че ми обърна внимание. Ще го направя.

Интервюто на Надира Гофе за slate.com се публикува с редакции и съкращения

Прочетете още

470152694_8742006589168055_80711928479335819_n

Петър Павлов за своята „Ти“: „Без картини книгата щеше да е като къща без стени”

Дебютното заглавие редува текстове и стихове Изкушението да пише така е проникнало в кръвта на …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...