Начало / Без категория / Валери Трирвайлер за тайната история на една картина: „Дамата в злато“ представя свободната жена

Валери Трирвайлер за тайната история на една картина: „Дамата в злато“ представя свободната жена

Журналистът превръща книгата си в художествен сюжет

valerie-trierweiler-en-etat-de-choc-apres-son-licenciement-de-paris-match-467x350-1280x720

„Дамата в злато“ разказва историята на една от най-известните и скъпи картини в света въобще. Романът ни връща в началото на миналия век, когато Фердинанд Блох-Бауер поръчва портрет на красивата си съпруга в опит да разсее мъката ѝ, че не може да има деца. При това се обръща към най-известния виенски художник – Густав Климт. Но картината е предопределена да има драматична съдба… Повече ни разказва Валери Трирвайлер, бившата френска първа дама, журналист и писател.

– Откъде дойде желанието да разкажете тази история, която започва в началото на XX век във Виена?

– За пръв път се запознах с историята за картината на Густав Климт, докато работих за една поредица за списанието ParisMatch. Случаят е особен – заграбена е от нацистите през 1938 година, като те променят името ѝ. От „Портрет на Адел Блох- Бауер“ я прекръщават на „Дамата в злато“. След като проучих историята подробно и се запознах със съдебните дела, които е водила племенницата на Адел, Мария Алтман, за да си върне правата над картината и да възстанови наименованието ѝ, сякаш бях обсебена от образа на Адел. Една от най-известните картини в света, която е толкова широко лансирана и оценявана на 135 милиона долара, представя образа на почти неизвестна жена. Исках да се запозная с нея отблизо.

– Какво ви хареса най-много в картината?

– На първо място, исках да разбера, защо Адел изглежда толкова тъжна и меланхолична, след като на пръв поглед изглеждаше, че е имала всичко необходимо, за да бъде щастлива. Намерих повече информация за живота ѝ при посещението си във Виена и осъзнах, че е била изключително щедра и свободолюбива жена. Изпреварила е времето си и това я е подтиквало да действа против обществените очаквание, да се бунтува, ако ми позволите този анахроничен израз.

stažený soubor

– Как бихте определили свободната жена в днешно време?

– Свободната жена е човек, който не си налага забрани, ръководейки се от мнението на обществото, човек, който знае как да взима на шега себе си и мнението на другите. С две думи – поема отговорност.

– Свързана ли е тази история със своето време или е вечна?

– И двете! Разбира се, че има определен исторически контекст и по-точно, това е навечерието на Първата световна война. Европа е на път да преживее един от най-мрачните си периоди. Австро-Унгарската империя е на път да се разпадне, старият и новият свят се сблъскват. Но историята на Адел е универсална, тъй като е велика любовна история. Без значение от времената, местата или хората, любовта ще си остане най-красивото нещо, което ще преживеете.

Интервюто е публикувано от Le Télégramme
Превод Камелия Семова

Прочетете още

470152694_8742006589168055_80711928479335819_n

Петър Павлов за своята „Ти“: „Без картини книгата щеше да е като къща без стени”

Дебютното заглавие редува текстове и стихове Изкушението да пише така е проникнало в кръвта на …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...