Forbes описва интересни практики, които за жалост трудно намират почва у нас
Действително има начини, по които библиотеките вдигат оборотите в книжарниците и спомагат за развитието им, твърдят от популярното списание, като открояват някои от тях. Веднага обаче вмъкваме забележката, че и българските мащаби трудно могат да се сравнят с американските, пък и това, че при нас действат определени механизми, които на практика правят невъзможно тясното сътрудничество между двата типа институции.
Първият и най-очевиден начин е зареждането на самите библиотеки с книги чрез закупуването им. Само за пример, през 2018 г. Нюйоркската публична библиотека е купила и обогатила фонда си с 476 000 печатни издания, 75 000 електронни и 18 000 аудио книги на най-различни езици.
Друг начин, по който библиотеките влияят на продажбите в книжарниците, е организирането на събития с писатели. Библиотеката в Пенсилвания например поддържа ежегоден календар от едно гостуване на популярен автор, което привлича стотици гости, и седем-осем с по-малки мащаби. Очевидно самата библиотека няма как да отговори на любопитството на всички, дошли на срещата, от което печелят книжарниците в близост, запознати с този календар.
Организаторите на срещите с писатели в Пенсилвания споделят, че популяризират събитията си месеци по-рано. Самата библиотека купува повечко заглавия на чакания писател, така че да може да отговори на нуждите на читателите си. Тези от читателите пък, които нямат възможност да вземат книга от библиотеката или предпочитат да си я купят, могат да го направят, защото книжарниците в района също са наясно с предстоящото посещение и поддържат съответните наличности.
Очевидно библиотеките и книжарниците не само се конкурират за читатели, но и могат да са си взаимно полезни, ако работят в партньорство и синхрон.