Начало / Критика / Как да се превърнеш в бестселъров автор на кримки?

Как да се превърнеш в бестселъров автор на кримки?

CRIMEdaniel-mccullough-146145-unsplash-1920x1080Само един поглед върху класациите за най-печеливши писатели на „Форбс“ за последните няколко години показва, че авторите на криминалета и трилъри са над всички. Джеймс Патерсън е окупирал първите позиции от десетилетие, редовно присъстват Дан Браун, Джон Гришам, а дори Дж. К. Роулинг прописа в криминалния жанр и поредицата й за Корморан Страйк скоро ще застигне ако не по популярност, то поне по продуктивност, тази за Хари Потър.

Списание „Мари Клер“ отбеляза този феномен, като допълва, че от години криминалният жанр като че ли дава поле за равна изява и на мъжете, но и на жените. Все повече дами се прочуват с майсторството си да заплитат и разплитат престъпления и убийства.

Една от последните звезди на жанра – Шарлот Филби, която миналата година дебютира на пазара с „The Most Difficult Thing“ разпита две от гранд дамите в криминалната литература в момента какво е необходимо за създаването на бестселър.

Вал Макдърмид

„Най-добрите кримки са като стол с три крака – те зависят от героя, сюжета и развитието му. Трябва да създадеш герои, които да са правдоподобни за читателите. Те не трябва чак да ги обичат, но поне да са загрижени за съдбата им. Не подценявай и силата на развитието на сюжета. Всеки знае, че убийства не се разкриват така, както пише в романите. Ако описваш реалността, ще се получи убийствена скука. Затова трябва да накараш читателя да поеме предизвикателството и да тръгне по пътя на съспеншъна и недоверието. Ако пишеш за място по начин, който всички познават, тогава всички ще ти повярват.“

Софи Хана

„За мен големият криминален роман започва с неустоима уловка – не просто с труп, а с мистерията за това кой е убиецът. Обичам по-големите мистерии, когато читателят не може сам да измисли възможно обяснение. Обичам отворени сюжети, в които се появява неочакваното. Непредвидимостта е от решаващо значение за добрия трилър. Ако един читател успее да се досети какво става, то най-вероятно ще се разочарова. Оригиналността е жизнено важна, дава ти усещане, че четеш нещо уникално. Често това е по-важно от амбицията на разказвача – да поведеш читателя на места, на които никой не е ходил преди. И най-накрая, криминалните романи, които предлагат най-голямо удовлетворение с разказа си, са онези, които читателите най-много харесват. Без значение дали предлагат удивителен обрат, или просто оставят усещането за „перфектен завършек“.

Стела Дъфи

„Пиши това, което те интересува. Цялото множество от желаещи да станат писатели се интересуват повече от идеята да са писатели, отколкото от истинския дълъг процес на създаване на роман. Повечето писатели отделят много месеци, а понякога дори – години, за да напишат книга, затова съдържанието трябва преди всичко да интересува теб самия. Не се опитвайте да предвидите пазара. Това, което е модерно днес, може да излезе от мода утре, когато приключите с книгата си. Просто опитайте да пишете по най-добрия начин, на който сте способни. Истинската работа идва, когато дойде време за редакцията. Но вие сте харесали толкова много първата си чернова? Да, може. Но това е само началото. С редакцията можете да запълните празнините, да се отървете от прекрасните дълги пасажи елегантна проза, на която сте толкова голям фен, но няма място в тази история. Просто направете така, че накрая романът ви да е най-доброто, на което сте способни.“

Прочетете още

best-crime-books-header

Криминалето се ражда преди 181 години

Началото му слага един разказ Едгар Алан По е бащата на жанра – а първата …