Начало / Критика / Вила с код за достъп: САМОТА

Вила с код за достъп: САМОТА

Eлица Матеева, „Хеликон-Варна“

212480_bАн наблюдава как мъжът й е прегърнал непозната, целува я, после влиза в чужда къща. Тъкмо в този момент един мъж я заговаря, че стои като шпионин пред къщата и изучава старателно хората вътре. Непознатият е Жорж – съученик от Бретан, но тя не може да се сети за малкия Жорж, после се хвърля в обятията му и се разплаква.

Ан е талантлива композиторка, след като разкрива изневярата на своя съпруг тя решава да започне отначало. Изтрива спомени, изгаря стари снимки и документи, изхвърля дрехите на съпруга си, продава жилището и изчезва безследно. Само Жорж знае тайната й. Ан пътешества и в Италия открива стара вила, която гледа към син хоризонт. Тя купува вила „Амалия“ наречена на името на една жена с история. Ан плува, сънува, размишлява в самота. Между стените на къщата се чувства удобно с мислите си, затворила една страница от живота си. Жорж я навестява, по-късно Ан се запознава с Магдалена-малко момиченце, което й носи лекота в битието.

Ан преоткрива себе си в детето, преоткрива света на мълчанието. Понякога напуска вилата, когато майка й умира, когато Жорж се разболява. Но Ан се запознава и с Джулия, която също я дарява със спокойствие. Постепенно Ан се превръща в италианка, владееща страстта да се наслаждава на безмълвието и синевата. След нещастен инцидент Магдалена умира. Страданието, любовта, плуването, музиката превръщат Ан в напрегната жена. Мислите на Жорж и Ан започват да се пресичат, да се предчувстват, да говорят в празнотата на времето. Те намират своята симбиоза, пораждаща блаженството, в което едно тяло не тежи на друго, не го задушава. Радостите остаряват също като телата.

Романът на Паскал Киняр „Вила Амалия“ е прекрасен остров на меланхолията. По романите на Киняр има екранизации и една от най-интригуващите е тази на режисьора Беноа Жако върху „Вила Амалия“, където ролята на Ан е изпълнена с грациозна деликатност от Изабел Юпер. Филмът проследява една от нишките на романа, тази за съзидателността на самотата, в която се синтезира личностното присъствие. Киняр твърди, че без самота, без усещане за времето, без страстта на тишината, без възбудата и въздържанието на цялото тяло, без треперенето от страх, без скитането из нещо сенчесто и невидимо, без спомен за животинското, без меланхолия, няма радост.

Прочетете още

419039736_289725557475712_2063768027415045802_n

Книгите на Оливие Талек – детето се превръща в личност

Историите на французина интригуват, илюстрациите му омагьосват Роден в Бретан преди 53 години, Оливие Талек завършва …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...