Начало / България / Чудовище вдъхновило американски постмодернист

Чудовище вдъхновило американски постмодернист

ЛИСТ himera_coverРоманът „Химера” от Джон Барт, спечелил през 1972 г. Националната награда на САЩ за художествена литература, вече е в България. В него обявеният за гений автор преплита приказките на Шехерезада и митовете на Елада за Персей – убиеца на Горгона Медуза и Белерофонт, погубил Химера, с философски анализи за секса, любовта и съпружеството. От страниците капят еротика, насилие и метафизика, ирония и похвати на творческото писане, кодирани в числата на Фибоначи или в концентричните кръгове от черупката на охлюв.

В гръцката митология Химера е огнедишащ звяр с лъвска глава, опашка на дракон или змия и козе туловище, а като нарицателно в преносен смисъл означава фантазия, непостижимо желаниe.

Джон Барт създава своя роман-химера от три повести – „Дунязадиад”, „Персеида” и „Белерофонтиада”, които преливат една в друга. Дунязад е сестрата на Шехерезада, наричана тук Шахразад или Шари. В продължение на 1001 нощи тя стои край леглото й и става свидетел на всички сюжети в секса и литературата.

„Цялата литературна традиция е била предадена на теб, а и цялата еротична традиция! Няма история, която не си чула, няма начин на любене, който не си видяла отново и отново. Мисля за теб, малката сестра, целомъдрена и в двете: каква невинност! Каква изисканост! Сега е твой ред: Шахриар разказал на Шах Заман за своята прелестна любовница, за обичта си и към самата нея, и към нейните истории – която той също предава нататък; двамата братя се женят за двете сестри; това е твоята сватбена нощ, Дунязад…”, обръща се джинът към Дунязад в първата част.

В този джин се промъква самият Джон Барт – един автор на възраст 40 +, с един развод зад гърба си и литературна скука пред себе си.

„Стилно изпълнена, трагично пестелива и змиевидно елегантна”, така рецензентът на в. „Вашингтон поуст” разглежда романа. В „Химера” (изд. „Лист“) Барт разсъждава за невъзможността за сантиментални, еротични и сериозни отношения между мъже и жени в брак или любовна връзка, когато мъжът е самоосъзнат като герой – духовно изкривен автор, химера, обсебена от хаоса в различните си части, докато съпругата му остарява край него.

Всичките герои на романа копнеят за слушатели, за публика, на която да разкажат своите истории и подвизи. Актът на разказването и слушането е равносилен на секса. За Барт „писането и четенето или разказването и възприемането на разказа буквално са начини да се любиш“. Чрез магическата си среща със своята Шахразад Барт утвърждава важността на повествователния акт (и на любовта) – за отстраняване на заплахата от безвъзвратно унищожение: на историята в „Дунязадиад“, на живота в „Белерофонтиада“ и на човека в „Персеида“. Или както отбелязват Шахразад и джинът още в началото на „Химера”: „Ключът към съкровището е самото съкровище”.

ЛИСТ JohnBarthДжон Барт е роден на 27 май 1930 г. в Кеймбридж (Мериленд).

– За кратко следва „Основна теория и майсторство на оркестрацията“ в Джулиард преди да бъде приет в Университета „Джонс Хопкинс“.

– Преподава в Пенсилванския държавен университет между 1953 и 1965 г.

– През 60-те години се премества в Държавния университет на Ню Йорк в Бъфало, където преподава между 1965 и 1973 г. През този период се запознава със „забележителните есета“ на аржентинския писател Хорхе Луис Борхес, който го вдъхновява за сборника с разкази „Изгубен в увеселителния парк”.

– След това преподава в Бостънския университет и Университета „Джонс Хопкинс“), преди да се пенсионира през 1995 г.

– Писателската му кариера започва с „Плаващата опера” (1956) и „Краят на пътя” (1958), два кратки романа, които се занимават съответно с дискусионни теми като самоубийството и абортите. Те са откровено „реалистични“ повествования; както по-късно остроумно отбелязва самият Барт, те „не знаят, че са романи“.

– „Факторът махорка (1960) първоначално е замислен като роман, завършващ трилогия, започната с първите два „реалистични“ романа на Барт, но като резултат от промяната в художествените възгледи на писателя, той е развит в крайна сметка в съвсем друг проект. С този свой роман Барт открива за себе си постмодернизма.

– Следващият роман на Барт, „Момчето козле Джайлс” (над 800 страници), е суперфикция, основана на представата за университета като универсум. Момче, отгледано от кози, открива човешката си природа и се превръща в спасител на разказ, представен като компютърен файл, предаден на Барт, който отрича, че разказът е негов.

– През 1967 г. Барт публикува често цитираното и полемично есе, приемано за манифест на американския постмодернизъм, The Literature of Exhaustion. В него реализмът е описан като морално остаряла традиция; собствените си творби Барт си представя като „романи, които наподобяват формата на роман, с автор, който играе ролята на автор“.

 

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...