Начало / България / Изложба напомня: Модерно е да се чете!

Изложба напомня: Модерно е да се чете!

c0d657d079b2960744ca5bc78499a1ceИзложба със снимки и плакати, организирана от Ясен Николов във фоайето на БНР, напомня, че четенето е модерно, съобщи националното радио. „Посланието на артиста е, че книгата е прозорец към един нов свят, който чака да бъде отворен. Тя може да е мост между различни епохи, да дава отговори на много въпроси, които ни вълнуват. Всяка носи своето послание и ни променя дори без да усетим, докато я четем“, казва кураторът.

Изложбата е наречена „100 години – 100 плаката” и е част от кампания за популяризиране на обществените библиотеки и публичното четене на глас.

1da5a213ba74e06ab8159c192af0d5db„Нашето основно послание е, че четенето не е нещо старо, не е отживяло. То е за всички, актуално е за децата ни и за нас. Това, което ще видим на изложбата, са послания от цял свят. Послания, защо си струва да четем от артисти и автори от Америка, Русия, Франция, Испания, Китай. Книгите са богатство на духа и богатство за всеки от нас. Имаме възможност да видим как хората са приканвани да четат още от 19 век. Или как във военно време, хората са призовавали цели нации да четат и така да помагат за възхода на обществото“, казва още Николов.

„Открий прекрасни светове… Събуди се и чети!“ Това ни призовава един американски плакат от 60-те години на миналия век. Самият плакат като носител насочва вниманието към четенето, провокирайки вниманието на хората.

29866897a5abe9fb7349d6df1307508aИзложбата е част от кампанията „Чети смело, чети на глас”. Тя започва преди 4 години, когато Ясен и екипът му решават, че трябва да се погрижат за възрастните хора в старчески домове. Посвещават част от времето си на това да им четат и да им покажат, че не са забравени, че с помощта на книгите могат да усетят отново колко голям е светът. От известно време кампанията е насочена и към учениците. Екипите на фондация „Деца на България” организират четения в училища, библиотеки и паркове.

Освен за любителите на четенето, експозицията буди интерес и у хората, които се интересуват от графика, дизайн и изкуство, тъй като им предоставя възможност да наблюдават как в ранната индустриална печатарска форма имаме ограничения. „Първите плакати са с по един-два максимум три цвята. Във военното време са доста лаконични и изчистени. Има такива, които се променят през 70-те и са белязани от Изтока, мистиката и сексуалната революция. Преоткриващото общество открива не само вътрешните си стремежи, но и арт- формите. След 2000-та година има едно завръщане към ранната анимация и комикс от 20-те. Има завръщане към класическия рисунък, детската и младежката аудитория.

Чрез плакатите ще видим как книгата опитва да превъзпита и преобърне светогледа на цели общества в определени периоди. Контактът с нея ни припомня също наши спомени и отдавна забравени идеи или ни дава възможност да си върнем изгубената вяра и надежда“, допълва организаторът.

Изложбата гостува от 19 септември в Мраморното фоайе на БНР и ще остане там един месец, след което ще бъде представена в Бургас, Варна и Русе.

Снимки: Йоан Колев

Прочетете още

Joy-of-reading

39 цитата, които ще ви накарат да копнеете за книги

Ако по празниците не сте имали време за любимото си четиво, сайтът Readers Digest предлага …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *