Начало / Критика / Елитарната литература прави хората по-емпатични от бестселърите

Елитарната литература прави хората по-емпатични от бестселърите

pimg_2445_1618От много време един от най-популярните дебати сред любителите на книги е за разликите между така наречената „елитарна проза“ и комерсиалната литература. Наистина ли има разлика между тях? Дали жанровете не са просто маркетингов трик? Не е ли комерсиалната литература незаслужено оплювана?

Сайтът electricliterature.com налива масло в огъня, като популяризира ново научно изследване, което показва, че читателите на „елитарна проза“ имат по-добро разбиране за емоциите на другите. Проучването е направено и публикувано в „Psychology of Aesthetics, Creativity and the Arts“,като са анкетирани 2000 души, които трябвало да „разчетат“ емоциите на актьори, играещи различни емоции. Участниците преди това трябвало да посочат списък от любимите си писатели. Сред елитарните автори били включени такива като Салман Рушди и Казуо Ишигуро, докато сред популярните – Стивън Кинг и Том Кланси.

Резултатът бил, че читателите на „елитарните“ книги се справили по-добре с разпознаването на емоциите. Анализаторите взели предвид дори някои различия между анкетираните, основаващи се на демографията, възрастта, пола и образованието.

Авторите на изследването Дейвид Кид и Емануел Кастано предполагат, че причина за показаното от двете групи четящи е, че любителите на „елитарната проза“ не се фокусират толкова върху сюжета, колкото върху героите в книгите. „Те усещат повече завършеността на характерите, повече ги интересува психическото им състояние и са фокусирани върху различните интерпретации на героите“, твърдят учените.

„Това обаче не означава, че четенето на популярна литература не може да е удовлетворително и полезно. Резултатите от проучването ни не предоставя доказателство, че има много голяма разлика във влиянието на бестселърите с това на останалите книги. По-скоро те предполагат, че има разлика между комплексната литература и жанровата такава, което ни помага да разберем до колко обвързващи и влияещи върху мисленето могат да бъдат те“, настояват Кид и Кастано.

Изводите на двамата изследователи ни напомнят една популярна мисъл на Харуки Мураками, който казва: „Aко четеш книгата, която всички четат, ще мислиш само това, което всички мислят.“

Явно и науката го доказва.

 

Прочетете още

Joy-of-reading

39 цитата, които ще ви накарат да копнеете за книги

Ако по празниците не сте имали време за любимото си четиво, сайтът Readers Digest предлага …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *