Начало / Автори / Как пиша: Марк Хадън: Не съм добър писател, но съм добър редактор

Как пиша: Марк Хадън: Не съм добър писател, но съм добър редактор

haddon_5Писането, както и четенето са индивидуални и самотни занимания. В. „Гардиън“ продължава да запознава най-любопитните и запалени читатели с подробности около творческия процес на любимите им автори.

Поредният изповядал се е Марк Хадън. Ето какво казва за писането си авторът на „Странна случка с куче през нощта“, „Петното“ и „Червената къща“:

„Има дни, в които не мога да пиша. Има цели седмици, в които не мога да пиша. Това нямаше да е такъв проблем, ако можех предварително да определя кои ще са тези дни и седмици. Щях да намаля щетите и да поема на маратон по Темза, или пък да хвана влака за обиколка по галериите. А можеше да си взема комплект Сканди крайм за решаване. Но за съжаление разбирам, че един ден е такъв, когато по обяд осъзнавам, че съм се взирал с часове в празния екран, или съм драскал някаква тежка, неубедителна проза, която трябва да изтрия след това.

Мисля, че проблемът е в това, че не съм ужасно добър писател. Но съм много хладнокръвен и прецизен редактор (който, по стечение на обстоятелствата, е женен за дори по-добър редактор). Освен това съм безцеремонен, когато трябва да изтрия някакъв слаб текст. Всъщност трия поне три четвърти от това, което пиша. Прецеждам и прецеждам, и някъде между версии 15 и 25 нещо се случва. Стигам до там, че, когато четеш собствените си думи, вече имаш чувството, че някой друг ги е писал.

Постоянно сядам да работя със съзнанието, че голяма част от това, което напиша ще свърши в кошчето. Да пишеш с това съзнание изисква повече увереност от всичко. Освен това не е много ефективно. Ще ми се да беше по-лесно и по-продуктивно.

Но можеше и да е по-зле. Можеше да имам истинска работа. Някога, преди години, имах такава. Взимах поръчки по телефона за Риджуей Сайкълс в Ийлинг, Западен Лондон. Успях цели седем седмици да ходя в един офис всяка сутрин и да ми казват какво да  правя. Докато един ден не им се обадих и не им казах, че съм си счупил крака и повече няма да отида.

Имах няколко повратни момента в кариерата си на писател. Един от тях беше, когато осъзнах, че никой не може да ме наеме и по-добре да си намеря работа, в която само аз да си казвам какво да правя.

Понякога, когато не се чувствам много уверен, прекарвам сутрините, работейки в някое локално кафене. Тълпата ме кара да се чувствам като част от света на заетите хора. В такива моменти препрочитам написаното в предишните дни, полирам, изразявам отново себе си.

Писането е като правене на операция, или като пилотиране – трябва да работят всичките ти цилиндри. Иначе ще се наложи да правиш нещо друго. Затова, когато усетя, че не става, се прибирам у дома, пускам пералнята, рисувам или просто правя крос по Темза.

Не мисля, че бих могъл да пиша, ако не чувах заглушено в главата си онзи глас, който ми казва пак и пак: „Това не е достатъчно добро…Пиши повече, пиши по-добре…Времето лети.“ В редките дни, в които съм написал 1000 думи, се озовавам в някаква страна на блажено задоволство, каквото не постигам по никакъв друг начин. Затварям си очите, поемам дълбоко въздух и се опитвам да чуя какво минава през главата ми…А там няма нищо.“

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...