Йордан ЛОЗАНОВ
„Това е мъжки свят” пее Джеймс Браун в едноименната песен, като добавя „Но би бил нищо, нищо, без жена”. Именно такъв е светът, който Харуки Мураками ни потапя в новия си сборник – „Мъже без жени”.
Роденият в Киото Мураками ни поднася тези шест разказа, които звучат по добре познатият ни начин – типичен за вечния нобелов претендент. В „Мъже без жени” ще се срещнем с мъже, които са без жени. С мъже, които са претърпели загуба, мъже които са напуснали жените си, мъже чийто жени са ги напуснали, мъже които са сами. А както знаем, човек не може да избяга от себе си. Именно това ни показва Мураками в сборникът, който излиза за първи път на български език от изд. „Колибри”.
Загубата е промяна, промяната е болка, а болката неизменна част от животът ни. Мураками знае това най- добре. В тези шест разказа ще срещнем всичките елементи, които правят японецът така обичан. Тук така нареченият магически реализъм – който свързваме предимно с автори като Габриел Гарсия Маркес и Хорхе Луис Борхес – е силно осезаем.
Зачитайки редовете на първият разказ „Drive my car”, попадаме в света на загубата. Примиреният човек, който напълно е осъзнал загубата и спохождащата я болка; човек – мъж – който не се бори със самотата и загубата, а живее с тях и всяка промяна е неразбираема.
“Yesterday” – заглавието на разказа, както и на предния, е взето от песен на „Бийтълс“, продължава темата за загубата, този път напълно осъзната и преднамерена. Шантав студент, който „предлага” гаджето си, на свой приятел, защото смята, че е така или иначе ще я изгуби, по-добре тя да бъде с някой познат.
„Независим орган”, „Шехеразада” и „Кино” продължават меланхоличният поглед върху отношението мъж- жена, върху самотата и върху живота, приеман като задължение, което трябва да се изтърпи. Героите отново са до болка познати и отново ни поднасят съвсем правдоподобни проблеми, които въпреки това изглеждат непреодолими. Проблеми, които съпътстват всички нас.
В „Независим орган” ще се срещнем с преуспяващ лекар, чийто перфектен – на пръв поглед – живот поема надолу. „Шехерезада” ни запознава с една съвременна японска Шехерезада, която разказва своите хиляда и една истории. „Кино” – където главният герой на име Кино, измамен и изоставен мъж, се опитва да открие себе си, отваряйки бар на малка улича в забутана част на града.
С „Влюбеният Самса” Мураками още веднъж изказва почит към един от най- значимите творци на съвременната литература – Франц Кафка. В този разказ главният герой се събужда и открива, че е претърпял метаморфоза и се е превърнал в Грегор Самса.
Самота, болка, меланхолия, джаз и неизпълнени мечти – това са разказите в „Мъже без жени” на Мураками – сборник за героите, в който важат думите на Хемингуей: „Човек може да бъде унищожен, но не и победен”
„Мъже без жени“ тук