Платформата укрепи интереса към печатните издания
Мнозина предрекоха края им след 2007-а, когато на пазара се появява първият четец с марка „Киндъл“. 16 години по-късно обаче позицията на печатните книги е по-добра, като причините за това могат да се открият и в сполетялата ни глобална пандемия.
Според Испанския съюз на издателите например читателите в страната се увеличават – сега четат около 65% от испанците. Покачването е с близо 6% за десетгодишен период.
Друга сериозна причина за по-големия интерес към книгите е в тикток, който се превърна във феномен само за пет години от създаването си. Сред причините за популярността на платформата е и лесното ѝ управление от страна на потребителите, както и бързината, с която всеки може да създава съдържание.
С появата на хаштага #BookTok пък се роди възможност читатели от цял свят да създадат глобална общност – по последни данни той е използван от около милион потребители на тикток. „При това няма значение езикът, на който е написана книгата – коментира Луиза Рамос от испанския офис на платформата, – визуалният материал и възможността за автоматичен превод я правят достъпна за всекиго.”
Тикток се включи и в тазгодишния книжен панаир в Мадрид, като под неговото лого се проведоха литературни събития и четения в един от градските паркове. #BookTok пък се сдоби с виртуален щанд. Видеата, „белязани“ от хаштага, са гледани вече над 150 млрд. пъти.
При това от споделянията в тикток има и реален резултат. За пример се дава книгата на Е. Локхарт „Ние, лъжците“, която се превърна в хит благодарение на споделянията там цели шест години след премиерата си. „Да се включиш в дискусия „на живо“ в платформата означава за авторите значителен напредък по отношение на видимостта и медийния интерес към тях“, коментира и Агустин Пас, който отговаря за социалните мрежи в „Пенгуин“.
Действително, много заглавия изживяват ренесанс сега – във вирален феномен се превръщат както класики от по-миналия век, така и съвременни книги. При това митът, че платформата е за много млада публика, е далеч от истината – според изследване, проведено тази година в Испания, цели 67% от потребителите са надхвърлили 25 години.