Юлия ПЕТКОВА
„Къщата на духовете”, „Дъщеря на съдбата” и „Портрет в сепия” на Исабел Алиенде се появиха на книжния пазар с ефектни нови корици в „рустикален“ стил, дело на художника Дамян Дамянов. Изданията са жест на уважение на издателство „Колибри” към ценителите на латиноамериканската проза и специално към почитателите на именитата разказвачка.
Често сравнявана с Маркес, Исабел Алиенде е всъщност несравнима в умението си да ниже истории за собствения си живот, тежкото си детство, брака и смъртта на дъщеря си. Родена през 1942 г. в Перу, където баща ù е командирован в качеството си на дипломат, Исабел е едва на 3 годинки, когато той изчезва и майка ù е принудена да се върне в Чили. След преврата на Пиночет, който убива нейния втори братовчед Салвадор Алиенде, тя заминава за Венецуела. Когато баба ù – вдъхновила образа на Клара в „Къщата на духовете“ (1982 г.), си отива от този свят, дядо ù се облича в черно и боядисва всички мебели в черно…, а майка ù се превръща в жива сянка. Исабел рано решава да бъде силна жена – феминистка, отстояваща равноправието между мъжете и жените, и това проличава в романите ù. Впрочем сравненията с представители на магическия реализъм, пък били те и величия от ранга на Маркес, я уморяват. „Аз не се опитвам да експериментирам с формата, аз просто разказвам истории – толкова честно, колкото е възможно, от различни гледни точки.“
В „Къщата на духовете“ тя разказва историята на една фамилия в постколониален Чили, използвайки с размах техниката на магическия реализъм. Книгата се фокусира в пресечната точка на сложни лични и политически въпроси, включително военното стълкновение между марксисти от една страна, капиталисти и милитаристи от друга. Има много случаи на изнасилвания, изтезания и убийства, предимно в контекста на борбата за политическа власт. Страстите, борбите и тайните на семейство Труеба обхващат няколко поколения и един век на насилствена социална промяна, кулминираща в криза, която извежда гордия и тираничен патриарх и неговата любима внучка на противоположните страни на барикадите. На фона на революция и контрареволюция, Алиенде вдъхва живот на това семейство, раздирано от чувства, далече по-сложни и трайни от политическите привързаности, които ги поставят в противоречие. Режисьорът Биле Аугуст се осмелява да вдъхне втори живот на тази величествена сага, като я пренесе на големия екран. Филмът от 1994 г. събира цяла плеяда звезди – Джеръми Айрънс, Мерил Стрийп, Глен Клоуз, Уинона Райдър, Антонио Бандерас и Ванеса Редгрейв.
Минават цели 6 години от излизането на „Безкрайният план“ (1993), когато Исабел Алиенде се връща към героите от триумфалната семейна фреска „Къщата на духовете“ и към своя нежен, плюшено мек стил, за да разкаже историята на Елайза Съмърс, борбена авантюристка от Чили, която имигрира в Сан Франциско през 1840-те. Романът носи заглавие „Дъщеря на съдбата“. Изоставена като бебе в британската колония Валпараисо, Елайза е отгледана от Джереми и Роуз Сомърс, състоятелна двойка брат и сестра, които наистина схващат момичето като дар от съдбата. За неомъжената Роуз Елайза се явява нещо като „обезщетение“ за детето, което винаги ù е липсвало; а брат ù Джеръми е доволен, че бебето узаконява иначе чудатото им съжителство. За мнозина почитатели на Алиенде именно Елайза е най-пленителната ù героиня. А „Дъщеря на съдбата“ препотвърждава обсебеността на авторката от темите за страстта и насилието, като разгръща цяла вселена от надежда и сласт, класова борба и герои с изплъзваща се идентичност. Интересното е, че водовъртежът на романа въвлича цели четири култури – английска, чилийска, китайска и американска.
„Портрет в сепия“ (2000) е зашеметяващ, епичен романс. Роман микс от исторически разказ, ситуиран в края на XIX век в Чили, и чудесна семейна сага с участието на герои от „Дъщеря на съдбата“ и „Къщата на духовете“, двата култови романа на Алиенде. В детските си години Аурора дел Валие изживява потресаваща травма. Възпитана от амбициозната си баба, властната Паулина дел Валие, тя израства в привилегирована среда, свободна от ограниченията, които задушават живота на жените по това време, същевременно измъчвана от страховити кошмари. Когато се озовава сама в края на нещастна любовна връзка, тя решава да проучи мистерията на миналото си и да разбере кое поражда пагубни последици и тегне като олово върху крехкото ù настояще.
Много са темите, които превърнаха Исабел Алиенде в една от най-популярните разказвачки на нашето време – любовта, войната, самотата, бремето на спомените и старостта, както и страховете и болестите, които са неразделни от зимата на човешкия живот. Книгите ù са преведени на 35 езика. У нас са издадени всичките ù бестселъри, а през 2020 г. ще се насладим на новия ù роман „Цвят продълговат в морето“.