Изложба в Лондон представя 700 документа за гениалността му
Попадаш сякаш в магичен свят – онзи от знаменити филми като „2001: Космическа одисея“ или „Портокал в часовников механизъм“. Design Museum събужда цялата тази странна вселена за живот по повод 20-годишнината от смъртта на режисьора.
А има защо такава изложба да е именно в Лондон. Метрополисът е сред големите вдъхновения за нюйоркчанина. Живее в града и във Великобритания близо 40 години. Именно в Лондон са снимани едни от най-знаменитите сцени в „Сиянието“, „Широко затворени очи“ и „Портокал с часовников механизъм“. Архитектурата на брутализма в някои лондонски квартали изгражда визията точно на филма по книгата на Антъни Бърджес. „Пълно бойно снаряжение“ – още един хит на Кубрик, също предлага сцени в лондонска фабрика.
Самата изложба пресъздава процеса на създаване на филмите. Проследено е всичко – от раждането на историята през сценографията, та до режисирането и монтажа. „Всеки филм на Кубрик, е невероятно различен – казва кураторът и директор на музея Деян Суджич. – На практика изследва всевъзможни жанрове като исторически филми или пък костюмни драми, но също научнофантастични и дори ужаси.“
Режисьорът всъщност търсел най-ужасните места в британската столица – там, където бетонът е унищожил и природата, и усещането за нормалност. Сега обаче това са сгради и райони, обявени за паметници на културата. Принос нещата да се променят има и той.
Лондон е дом всъщност и на „Лолита“. През 1962 г. Кубрик снима продукцията си именно там.
Точно покрай откриването на изложбата пък стана известен и друг интересен факт. „Портокал с часовников механизъм“, един от големите хитове на режисьора, има и продължение. Открито е в архивите на създателя на книгата Антъни Бърджес. A Clockwork Condition, както е работното заглавие, е по-скоро книга, изпълнена с есета на философска тематика. Ръкописът е от около 200 страници и по всичко личи, че е недовършен. Намерен е сред книжата, останали след смъртта на автора през 1993-а в Италия.
Навремето много се спекулира с нежеланието на Бърджес да се отделя толкова внимание на антиутопията му. Въпреки това тя се превръща в култов филм, който затвърждава славата на Кубрик като пророк за онова, което идва.
„Без филмите на Кубрик нямаше да се родят например „Блейд Рънър“ и дори „Междузвездни войни“ – убеден е кураторът на лондонската изложба. – Просто той използва всяка възможност, за да рисува бъдещето. И притежава прекрасното качество да се преобразява с всеки нов филм.“
Стенли Кубрик: Изложбата – стига да имате път към Лондон, е до 15 септември в тамошния Design Museum.