Как да вдъхнем увереност и да научим децата си на независимост още от раждането им до предучилищна възраст ни разкриват френските учители с дългогодишен опит в преподаването по метода на Мария Монтесори Силви Деклеб и Ноеми Деклеб. В книгата си „150 упражнения по метода „Монтесори” у дома” (изд. „Сиела”) преподавателките предлагат още полезна информация как да помогнем на детето да развива интелекта, усета си за естетика и творческия си потенциал още в ранна възраст.
Мария Монтесори (1870–1952) е първата дипломирана жена лекар в Италия, придобила световна популярност с педагогическата си работа с деца – сред които и деца с увреждания – на различни възрасти от различни държави. През 1907 г. тя открива първата Casa dei Bambini, в която се занимава с деца от 3 до 6 години, които са били оставени на произвола на съдбата по улиците на бедното римско предградие Сан Лоренцо. Тази „Къща на децата“ се превръща в истинска лаборатория за педагогически изследвания, в която, докато следва своите открития и наблюдения, тя усъвършенства метода Монтесори. До края на живота си Мария Монтесори живее и преподава на деца в Италия, Испания, Англия, Холандия, Индия, където се среща с Ганди, Неру и Тагор и създава множество училища Монтесори. Днес по света има над 22 000 училища Монтесори, а сред обучавалите се по този метод са основателят на Amazon Джеф Безос, съоснователите на Google Лари Пейдж и Сергей Брин, писателят нобелист Габриел Гарсия Маркес, собственикът и издател на Washington Post Катрин Греъм и др.
В книгата си „150 упражнения по метода „Монтесори” у дома” педагозите с дългогодишен опит в преподаването по метода „Монтесори” Силви Деклеб и Ноеми Деклеб предлагат редица полезни упражнения и съвети, с които всеки родител може да възпитава в домашни условия детето си по популярния метод на видната италианска педагожка. Описаните в изданието дейности са съобразени така, че да са достъпни за всеки, а единственото, което родителят трябва да отдели, за да ги изпълни, е време и желание.
Позовавайки се изцяло на методите „Монтесори”, авторите Силви Деклеб и Ноеми Деклеб предлагат различни подходи и техники, които стимулират сетивата на детето и интереса му към света още в първите месеци след раждането. Голяма част от упражненията, описани в книгата, са предназначени и за деца на възраст между 2 и 4 години, както и за 5- и 6-годишни.
В ценното за всеки (бъдещ) родител четиво са разгледани определени правила, по които можем да създадем у дома среда на Монтесори, подтиквайки малчуганите да се научат на подреденост, логика, различни умения от ежедневието, а също и да развият важни когнитивни способности, необходими по-късно в математиката, писането и ученето на език. Целта на авторите е родителите сами да работят с децата си, при това с евтини материали, които всеки може да си позволи. Сред съветите в „150 упражнения по метода „Монтесори” у дома” са майките и бащите да прекарват повече време с децата в игри, запознавайки ги с огромното разнообразие на света, без да ги объркват и натоварват излишно. Специално внимание е отделено на техниките за развиване на интелекта и творческия потенциал на децата още в ранна детска възраст.
Силви Деклеб и Ноеми Деклеб, са френски учители, които имат дългогодишен опит в преподаването по методите на Мария Монтесори. Силви Деклеб е директор на единствената гимназия, в която се преподава по този метод във Франция, а Ноеми Деклеб управлява Международното училище „Монтесори“ в Бордо.
Преводът на „150 упражнения по метода „Монтесори” у дома” от френски език е на Стефания Ранкова. Корицата на българското издание е на Фиделия Косева.
ОТКЪС
Учебният материал
Родителят, който желае да създаде у дома си среда на Монтесори за своето дете трябва да следва известни правила.
Повечето учебни материали трябва да бъдат сложени върху подноси, които детето ще може да мести. Материалите трябва да бъдат винаги естетически издържани, в пълен комплект и готови да отговорят на нуждите на детето за учене.
Материалите трябва да бъдат достъпни за детето и да бъдат подредени по категории:
• ежедневие;
• сетива;
• математика;
• развитие на езика и начало на четенето;
• култура: история, география, естествени науки.
За материалите Монтесори трябва да има специално място и те да не се смесват с играчките на детето. Ако не разполагате със стая, специално пригодена за тази цел, следва да отделите една или няколко етажерки и да създадете система за подреждане с цел да избегнете смесването на подносите или кошниците с различните категории материали и те да имат строго определено място, което веднъж създадено, няма да се променя.
Трябва да разполагате само с материалите, които ще бъдат показвани на детето за правилното протичане на дейността и избягване на риска от провал и невъзможност за постигане на поставената цел.
Ако имате повече деца, трябва да подготвите материали за развитие на нивото на всяко дете.
Важно е да поставите знаци на етажерките, за да може детето да подрежда материалите на правилното място и да намира винаги тези, които му трябват за изпълнение на съответната дейност.
След употреба материалите винаги следва да бъдат върнати в първоначалното им състояние и правилно подредени. Затова е добре да подготвите някакви знаци, за да може детето да подреди подноса или кошницата на правилното място (стикери, снимки и др.).
Не се подготвят няколко кошници или подноси с напълно еднакви дейности, тъй като детето трябва да се научи да изчаква, ако иска да извършва същата дейност като друго дете.
Кошниците и подносите трябва да бъдат сменяни редовно, но не всеки ден, защото детето се учи чрез повторение и следователно има нужда да извършва една и съща дейност с един и същи материал многократно. Детето следва да бъде наблюдавано добре, за да се следи за напредъка му и дали това, което върши, му носи винаги удовлетворение.
Трябва много да се внимава да не се предоставя на едно дете материал, който е много труден за него; ако то се провали, може да загуби доверие в себе си и да не се осмели да опита повече.
Трябва да се наблюдава детето и от момента, в който усъвършенства един материал, да му се предложи допълнителна трудност.
Когато възрастният подготвя материала, той следва да има само една трудност. Затова е важно да се подготвим самите ние в дадена дейност, за да сме наясно с трудностите, които тя носи.
Материалите трябва, доколкото е възможно, да показват грешките, за да може детето да контролира само своите грешки и да ги поправя, като по този начин показва напредък.
Ако се спазват добре принципите (естетични материали, само по една трудност и контрол върху грешките) е напълно възможно да създадете материалите Монтесори у дома, без да има нужда да си доставяте „истинските“ материали Монтесори.
Това ще даде възможност на много деца да се възползват от тази педагогика, без да ходят на училище (или ходейки на училище) Монтесори и да успеят да развият основните цели на педагогиката на Монтесори вкъщи:
• развитие на самостоятелност;
• развитие на концентрация;
• развитие на доверие в себе си и във възрастния;
• развитие на фината моторика;
• развитие на сетивата;
• познание за света.