Начало / Читатели / Панаит Истрати – разочарованият идеалист (80 години от смъртта му)

Панаит Истрати – разочарованият идеалист (80 години от смъртта му)

 Ерика ЛАЗАРОВА

Когато прочетох за първи път „Голата Русия или Признанията на един победен” на Панаит Истрати и преживях трагедията на семейството на стария революционер болшевик  Владимир Серж, потискано и предадено в ръцете на манипулираното правосъдие, в мен властно нахлуха образите от знаковия за моето поколение филм ”Покаяние”. В тъмните очи на писателя и гнева му към „онези в Кремъл” и новите велможи сякаш съзрях омерзението към тираните в сините очи на главния герои, който трябваше да плати най-високата цената на презрението си към Берия и нежеланието да предаде собствените си достойнство и чест.

По-късно, когато прочетох „Признанията на един победен” в отличния превод на Огнян Стамболиев, както и „Трагедията на Панаит Истрати”  на Елени Самиос Казандзакис (отново в превод на Огнян Стамболиев, написал и два аналитични, задълбочени предговори към книгите), почувствах цялата болка и бунт на писателя, отрекъл се от идеалите си и дръзнал да се опълчи срещу вчерашните си кумири. Защото няма нищо по-драматично от разочарования идеалист, повярвал в мечтата за едно по-добро общество, където хората се прераждат, променяйки вековни догми и предрасъдъци в името на свободата и братството. Говорила съм със стари комунисти по убеждение, а не по сметка или с членска книжка и съм се питала как те, умни и начетени люде, искрено са вярвали, че в „Страната на съветите” няма затвори и юристите са отмиращ професионален вид, а всеки труженик работи единствено с мисъл за общото благо и с грижа за другаря си.

С ирония описва това състояние на свръхвяра в мечтата Истрати в книгата, разтърсила лявата интелигенция в периода между двете световни войни, побързала да го обяви за ренегат, за да заключи, че не той като писател има две лица, а че самата действителност поражда раздвоение в наблюдателя. От едната страна са добрите трудови хора, строящи училища, санаториуми, заводи, колхози, совхози, а от друга – са лицемерните партийни функционери, действащи на принципа, че и най-лошият партиец е по-добър от най-добрия безпартиен, се опитват всяка цена да ги направят безгласни изпълнители на идеологическите повели. И когато манипулацията с думи не върши работа, преминават в открито настъпление и потъпкване на човешките права: „Желязната ръка на Партията (единствената!) държи здраво в пръстите си „клещи” всичко в тази страна. Ако човек се отклони за малко от пътя,рискува да бъде изхвърлен зад борда. Само едно съмнение в правилната политика на Пратията може да ти коства първо работата, второ, купоните за храна, трето, жилището, четвърто – свободата.” (с.116).

Но за момента изглежда, че единствено първият дисидент на XX век  Истрати вижда диспропорцията между обещаното и постигнатото, между декларирания морален кодекс и практическата аморалност на често невежите и мирогледно цинични соцвелможи. Явно, в човечеството съществува някаква първобитна вяра в чудесата и спасителите, които с магическа пръчка решават болните проблеми на епохата „на мига”, но се боят до смърт от критикуващите, независимо дали става дума за оспорване на религиозен канон или партийна повеля. Понеже е много по-удобно и лесно да следваш предписанията и да тревожиш съвестта на ближните си с въпроси към битието и упреци към статуквото.

По тази причина интелектуалецът-  хъш от Браила, приет с отворени обятия от френския културен елит и пролетарския елит в Русия, който дори  го обсипва с литературно признание и средства, става само за месеци парий сред вчерашните си благодетели, съратници и почитатели. Шокът сред европейската публика е донякъде оправдан. След пътуването си по покана на съветското ръководство по случай десетата годишнина на болшевишката революция през 1927 г., той е изпълнен с възторг от успехите на пролетариата, пише с възторг за видяното и се превръща в яростен агитатор на СССР. Той е толкова свръхактивен в пропагандата на комунистическите идеи, че в Атина е гледан направо като съветски агент. Но предприетото от него, заедно с Никос Казандзакис и житейската му спътница Елени (все още не негова съпруга!) пътуване из съветските републики, му отваря очите за реалността, неукрасена от речи и банкети, показни посещения в детски домове и фабрики.

Истрати сякаш се събужда от съня си утопия и вижда арогантността на овластените партийци без ценз и морал, хилядите бездомни деца, да които още не са построени красиви и хигиенични общежития, сблъсква се с прозата на комуналките и истината за глада след Гражданската война, когато цели селища се обезлюдяват от мъчителното недохранване, а голяма част от оцелелите полудяват от ужаса на преживяното.

Но най-голямото му прозрение е и важно теоретическо постижение на съвременната социална философия. Той пръв пише за номенклатурата – тази нова привилигирована класа, която ще съсипе бъдещето на страната за десет поколения занапред. Това не са старите комунисти, които искат да премахнат недъзите на царска Русия, а млади кариеристи, които показно ругаят Запада, а мечтаят  да живеят като капиталисти и са готови на всичко за кола ”Форд” и парфюми „Коти”.

Днес често се налага литературният историк да е и литературен детектив, опитващ се да са открие истината за творческата личност зад думите, позите , фактите. Сигурно е вярно, че писателят и човекът Панаит Истати е имал сложен и дори тежък характер, че е бил противоричива сплав от щедрост и безразсъдство, индивидуализъм, романтика и бързоугасваща страст към жените и идеите (бил е женен три пъти, което за консервативната Европа от първата половина на ХХ век си е направо предизвикателство!), че e прекрасен компаньон, както ще напише Елени Казандзакис, но и прекомерно импулсивен. Но, както сам ще заяви, важното е човек да следва призванието си и да търси истината, воден от веруюто си: „Чувството за Доброто и Красотата е много по-силно от чувството за Злото и Грозното. То е основата на нашия живот. Благодарение на него живеем и творим всеки в своята област.”

Тогава и само тогава той ще запази самоуважението си и ще бъде интересен на бъдните поколения. А неговите принципна критичност към властта на интелектуалец, тоест, личност с морален ангажимент към живота и културата, ще бъде предупреждение за всички, които преяждат с права и привилегии, забравяйки, че има само един суверен и това е народът.

Прочетете още

dollar-gill-0V7_N62zZcU-unsplash

Книги се публикуват на все по-малко езици

Губим разнообразието на света 23 април е Световният им ден – посветен на тях и …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...