Начало / Читатели / „Немското дете“ от Камила Лекберг (ревю)

„Немското дете“ от Камила Лекберг (ревю)

Юлия ПЕТКОВА

Суровият мизансцен на Фелбака. Добре познатата ни вече писателка Ерика Фалк открива нацистки медал сред вещите на покойната си майка и се обръща за съвет към местния колекционер на исторически символи. Три месеца по-късно той е намерен мъртъв, а въпросът кой го е убил е само началото на поредица от мистерии. С петия си роман за Фелбака Камила Лекберг доказва, че е овладяла до съвършенство стихията на въображението си.

Ерика и Патрик са вече съпрузи, тяхната прелестна дъщеричка Мая току-що е навършила 1 година. Майка й е готова да се върне към писането, а Патрик е в отпуск по бащинство, нищо че е жаден за истинска работа. Все още неспособна да се концентрира, Ерика решава да надникне в дневниците на майка си, за да си обясни нейната емоционална сдържаност. От страниците започват да извират истории за приятелите й през 40-те години, един от които е убитият наскоро историк Ерик. Но там присъстват и брат му Аксел, който се присъединява към Съпротивата по време на Втората световна война, натоварен с опасна мисия, Франс, който се проявява като активен неонацист, както и Брита, наивно момиче, силно захласнато по Франс.

Авторката сръчно напластява мрачните подробности за престъплението върху един доста смущаващ исторически контекст. Ерика и Патрик се оказват въвлечени в разследване, което ще изведе на повърхността грижливо пазени тайни. Постепенно границите на доброто и злото се размиват, а участието на шведите във войната се оказва нееднозначно. Почитателите на скандинавския ноар няма как да не оценят този задълбочен, напрегнат трилър, богат на обрати и исторически материал.

Камила Лекберг е най-красивият и неумолим ураган на съвременната шведска проза. Живее в предградие на Стокхолм със съпруга си Мартин и трите им деца. Сюжетите й са неизменно обвързани с Фелбака – малкото рибарско селище, в което е родена. Намира се на 140 км. северно от Гьотеборг, има идилична атмосфера, но е белязано от исторически превратности. Всяко лято Фелбака се посещава от хиляди туристи, а постоянните жители са не повече от хиляда.

Продажбите на Лекберг надминават дори тези на Стиг Ларшон, с когото непрестанно я сравняват. Теми като наследството на миналото, ревността, самотата и отчуждението са централни за произведенията й. Посредством тях тя успява да изсече един доста сложен народопсихологичен профил, макар да изследва предимно психиката на убиеца, причините и емоционалните бездни, които превръщат едно убийство в методично и хладнокръвно  действие. Може би единствената жена писател, постигнала сродно психологическо майсторство в изграждането на криминални портрети, е Патриша Хайсмит.

Животът е твърде кратък – не допуска невежество. Констатацията принадлежи на един от героите в „Немското дете” и спокойно може да се определи като лайтмотив на романа.  Лекберг поднася на читателя непроницаем (до самия край!) криминален случай, разгръщайки постепенно една силно сгъстена семейна и историческа драма. Длъжни сме да познаваме и помним миналото, особено онова минало, осакатило милиони съдби и посяло дълбоки, неведоми травми. Защото рефлексиите на миналото са неразделни от индивидуалния опит и от ценностното осмисляне на съвременността.

„Немското дете“  тук

Прочетете още

180513_b

„Джейн Еър“ от Шарлот Бронте (ревю)

Любина ЙОРДАНОВА Една жена, дори и добре да живее, все някой ден ще поиска да …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *