Начало / Читатели / „Сексът и комунизмът“ от Милена Фучеджиева (ревю)

„Сексът и комунизмът“ от Милена Фучеджиева (ревю)

Борислав ГЪРДЕВ

Заглавието на романа на Милена Фучеджиева навява асоциации с прочутата книга на Любен Дилов  “Сексуалният живот при  тоталитаризма“.

Съзнателно или не.

През 1991 г. Дилов елегантно и саркастично осмя секстабутата на соца, представяйки най-прогресивния строй като фрустриран и обременен от обсесии, фантазии и трудно прикрити комплекси.

През 2014 г. Фучеджиева, авторка на романа „Аз, блогината“ ( 2010) и съавтор на прочутия сериал „Седем часа разлика“ ( 2011) създава експресивен, атрактивен, болезнено откровен, разголващ и силово написан роман, с който, на база основно на свои лични преживявания и премеждия от края на социализма, създава не само  своя версия, но и  сурова, нелицеприятна,  честна и жигосваща присъда на живота, който живяхме при комунистическото управление.

Четох романа с интерес и желание да разбера дали тя и в прозата продължава да е толкова добра ,колкото в публицистиката и кинодраматургията.

Оказа се на ниво.

Романът е стегнат, нервен, пълен с необичайни подробности, които и аз вече съм забравил, с аромат и дискретно очарование на  една действителност, което все повече се отдалечава от нас и което със своите абсурди и тотеми вече не говори нищо на младите в България.

Защото – нека бъдем коректни и точни – адекватното възприемане на романа е по възможностите само на хората, живели при социализма.

Днешният тийнейджър не знае какво са това ученически униформи, забранени книги, албуми и филми, „Кореком“, власт на Политбюро и ДС, невъзможност да излизаш в чужбина, да се информираш за сексуалния си живот.

Наблюдавам сегашните подрастващи и тайно им завиждам.Те са в час с новите технологии и трудно ще бъдат излъгани за каквото и да било – поне на ниво информация.

Не че и при тях няма конформисти или че не осъзнават твърде рано болезнено – примамливата власт на парите…

В „Сексът и комунизмът“ действието се развива в столицата ни между 1976 и 1984 г. основно, като има и препратки към кървавите години на „полагане основите“ – 1944 – 1950 г.

Любопитното е, че Фучеджиева създава колкото лично преживян  и изстрадан роман, толкова и книга  – обобщение.

За мен поне това е първият опус , който съм чел и който напипва и се опитва да осмисли много важен и болезнен проблем на България – за трудната колаборация на двата свята при социализма   – на победените и ограбени буржоа и на овластените и опростачени селяни – партизани – ръководители, при която се създават семейства – хибриди, криещи мръсни тайни – нали у нас всички сме братовчеди! – свързани преимуществено с престъпления, потъпкване на закона и демократичните норми на живот, с насилие и лъжа.

Така живяха няколко поколения и семейство Карамихови е типичен негов представител в романа.

Маруся Докова е дъщеря на партизанин, но става ръководен фактор във Външното министерство, омъжвайки се за Стефан Карамихов, син на „враг на народа“ – буржоа – индустриалец.

От брака им, иначе по любов, се ражда ослепителната красавица Лилия – Лола, поела с пълни шепи и качествата , и недостатъците на своите предци в експлозивна смес, довела до нейните трусове, драми и лутания по пътя на драматичната й инициация, в която тя търси цел и смисъл за живота си.

Показателно е, че на финала, бременна от женен артист , неин колега, Лола стига до мисълта за самоубийство с пистолета на своя дядо, но намирайки упование в Бог все пак решава да живее в името на нероденото си дете и на неясното си бъдеще!

„Сексът и комунизмът“ е болезнено откровена  дисекция на една отминала епоха  на несвобода, фалш, измама и погребани илюзии, на повсеместно страдащи и нещастни хора, независимо дали са от простолюдието , или са привилегировани галеници на режима.

Стефан става прочут архитект – проектант, но предпочита да емигрира в Германия, докато неговата съпруга решава да свърже живота си с палача на своето семейство Орлин Колев, гарантиращ й безметежна кариера и лукс в годините на тоталитаризма.

Така  всеки от основните персонажи в романа поема по своята пътека.

Лола – Лилия твърде дълго се лута и страда.

Суперкрасавицата трудно се учи на секс техники, но осъзнала властта над мъжете , бърза да навакса и вземе полагащото й се, до пълния й морален крах и откриването на вярата в Бога, която ще й помогне да намери истинската цел в живота си.

Това е и основното постижение на книгата, като не забравяме ефектния сюжет и скандалните му окраски, които иначе закодирани, могат да бъдат разгадани от всеки сведущ (бягството на Владимир Костов в Париж, страстта на Петър Младенов към алкохола и хубавите жени, времето на обучение на самата Милена Фучеджиева във ВИТИЗ и огромната й любов към нейния баща – писателя Дико Фучеджиев).

Но Лола – Лилия е истинското откритие в романа, алтер егото на авторката и символа на младежката контестация у нас в края на застоя.

Тя напомня като излъчване героинята на Людмила Филипова Ана  от „Анатомия на илюзиите“ , (2006), но си е истинско самобитно откровение за Милена.

Може да забравим детайли и шокиращи подробности от книгата, да не искаме да си припомняме спарената соцатмосфера отпреди три десетилетия, но Лола определено ще остане в съзнанието ни – като ярко и ефектно откритие.

Подобно на  Михаил Михайлов – Милото от „Седем часа разлика“.

И това не е малко за един роман, нали?

„Сексът и комунизмът“ тук

 

Прочетете още

image

Майнкрафт книгите се превърнаха в хит след успеха на филма

Продукцията продължава да чупи рекорди През третия уикенд след премиерата си „Майнкрафт: филмът“ добави нови …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...