Висшата мода е фабрика за пари, но и за разбити нерви. На това можем да се убедим и в книгите, които носят клеймото „Мода“. Голяма част от тях са приятни романи за блясък, любов и сбъднатите мечти – цел на милиони момичета. Много от тези книги са подходящо четиво за слънчеви и празнични дни, прекарани например в модно кафене на терасата на някой Мол, или на плажа. Под тях обаче се крие една истинска война на силни характери, на подмолни игри, на „грозни души, облечени в прекрасни одежди“. Читателският клуб на „Хеликон“ събра книгите, които най-много се доближават и разкриват истината, която се крие зад блестящия свят на висшата мода.
–––––––––––
Безспорен номер едно, а и сигурно най-популярната книга за света на модата в света. Славата й е подплатена с феноменалния успех на едноименния филм на режисьора Дейвид Франкъл („Сексът и градът“) с участието на Ан Хатауей в ролята на асистентката Андреа и гениалната Мерил Стрийп в ролята на „шефа от ада“ Миранда. Всеки който е наясно поне малко със света на висшата мода ще съзре в образа на Миранда – вездесъщата главна редакторка на американското списание „Vogue“ Ана Уинтур (за която някога е работила самата авторка на книгата Лорън Уайзбъргър). „Дяволът носи Прада“ е като огледало зад фасадата на жестокия свят на работа, „за която мечтаят милиони момичета“ – един кошмар и ежедневно унижение. Въпросите – да продадеш ли душата си заради работа, за която мечтаят мнозина и какви са последствията от компромисите, звучат на фона на събития, които се случват в Ню Йорк – град, който Лоран Уайзбъргър познава и обича. Писателката знае предимствата да си млад и решен на успех в мегаполиса и със страст проследява пътя към „готините, богатите, известните“ .
Биографията на сомалийската манекенка Уерис Диъри разтърси хиляди читателки у нас и още с излизането си се превърна в хит на книжния пазар. В нея акцентът пада не толкова върху жестокия свят на модата, макар и тук да не липсва персонаж от сорта на Миранда от „Дявола носи Прада“ – чудовищно егоцентричен агент на модели, който веднъж взел под крилото си едно момиче го смята за своя собственост. „Пустинно цвете“ обаче разкрива много по-дълбока и впечатляваща всяка жена история – на нечовешкия ритуал по обрязването на малки момичета, който все още съществува и се практикува по света. Родена в африканската пустош и отраснала сред номади, на 12-годишна възраст Уерис бяга от семейството си, прекосява съвсем сама сомалийската пустиня до столицата на страната Могадишу, като се излага на риск да бъде похитена от хора и изядена от диви животни. Пътят й я отвежда в Лондон, където след години непосилен труд като прислужница Уерис става световноизвестен модел и се посвещава на каузата да помогне и на други жени да се изправят срещу варварските традиции и да променят живота си.
Любов, връзки, раздели… Всичко това можете да намерите в хита на Кандис Бушнел. Но без подправката „мода“ – „Сексът и градът“ нямаше да е този хит. Кари, Саманта, Шарлът и Миранда се превърнаха в еталон за всичко ново, що се отнася до обувки, чанти, рокли и дизайнери. Еталон, който всяка уважаваща себе си жена в Манхатън, трябва да спазва, ако иска да остане в играта. Еталон, който дотолкова мотивира, че направи актрисата Сара Джесика Паркър, въплътила се успешно в ролята на Кари Брадшоу, в успешен и хитов моделиер.
„Тайният живот на Беки Б.: Маниашки роман“
Това, което е Кари Брадшоу за Манхатън, е Ребека Блумууд за Лондон. Важна делова дама, финансов журналист с един основен порок – модата. Тя просто не може да устои на витрините на магазините. Затънала до гуша в заеми и неплатени сметки, единствената и утеха е да си купи нещо, поне нещичко. Манията и да пазарува е неудържима… Модата и обсебеността от нея могат да бъдат забавни…
Да бъдеш Армани означава да си неизменно на върха, да създаваш мода, която въплъщава философия, стил на мислене и на живот. Но и да сподавяш зова на „другата си душа“, копнееща за безгрижие, фриволност, удоволствия…
Италианската журналистка и есеистка Рената Моло (род. 1951 г.), авторка на множество публикации за модата в престижни печатни издания, представя първата биография на Джорджо Армани, богато документирана със спомени на сътрудници, роднини, хора от близкото му и по-далечно обкръжение, както и с негови лични свидетелства.
Редом с историята на един стеснителен младеж, тръгнал от провинциален град и покорил световните модни подиуми с талант и изкусни фирмени стратегии, Моло поднася своеобразна художествена фотография на последните пет десетилетия с политическите и социалните сътресения, с всевъзможните течения в изкуството, с провокациите на скандални творци. На нея са запечатани култови, прочути и не толкова известни личности от света на модата, архитектурата, киното, музиката, поп арта. Всички онези, с които Армани се среща, родее, съизмерва, съревновава, или напротив, от които се различава и разграничава.
Да бъдеш Армани означава най-вече да си верен на себе си, макар и съзнавайки своите слабости, да предпочетеш сянката на дискретността пред звездната показност. За да останеш кралят, митът Армани, запазена марка не само в изкуството на дизайна, а и в изкуството да се посрещат предизвикателствата на живота.
Разточително щедра е съдбата към бедното момиче Габриел Шанел, израснало в сиропиталище в католически манастир. Надарено с талант, фантазия и неотслабваща амбиция, то скоро покорява Париж и света с изисканите си ефирни тоалети, които предизвикват революция в капризните селения на модата. Коко Шанел е не просто дизайнерка, тя създава стил, извайва и налага новия образ на разкрепостената, независима, самоуверена, успяла жена. Нейна запазена марка са прическата „ала гарсон“, семплите елегантни шапки, малката черна рокля, дамският панталон, прочутият неустоим парфюм „Шанел №5″… Ателието й посещават звезди, сред които Одри Хепбърн, Елизабет Тейлър, Грета Гарбо, Роми Шнайдер, Марлене Дитрих, Жана Моро. Дрехите й привличат и първата дама на САЩ в началото на 60-те години на миналото столетие Джаки Кенеди. Пищен и бурен е животът на легендарната Шанел, населен с бушуващи страсти и с имена като Кокто, Колет, Пикасо, Дягилев, Стравински, великия княз Дмитрий, племенник на руския император Николай II…
Утвърденият френски биограф Анри Жидел, удостоен през 1991 с Голямата международна награда за литературна критика за цялостно творчество, черпи от непубликувани източници и живи свидетелства, за да обрисува нестандартната, амазонката Коко Шанел, докрай отдадена на чаровната професия, озарила с блясъка на личността и моделите си почти целия XX век. Нейните думи „Модата отминава, но стилът никога не излиза от мода“ може би най-точно характеризират всичко, родено от неизтощимото й въображение.
Тази първа биография на големия френски моден дизайнер Ив Сен Лоран е разказ за човека, роден през 1936 г. в Оран и заявил на тринайсетгодишна възраст: „Един ден името ми ще е изписано с огнени букви на „Шан-з-Елизе“. Разказ за младежа в тъмния костюм, който на двайсет и една години наследява Кристиан Диор, за мъжа, който минава през депресии, алкохол, наркотици и електрошокове, за твореца, който заедно с Пиер Берже, своя делови и интимен партньор, създава неподражаемата империя на модата, известна просто с инициалите си – YSL. На 7 януари 2002 г., в деня, когато отбелязва четирийсетата годишнина от създаването на модната си къща, Ив Сен Лоран се сбогува с висшата мода. А на 1 юни 2008 г. големият парижки дизайнер, последният от класиците на модния дизайн, умира от рак.
Тази книга е посветена на трудния и вълнуващ път на моделиера с тънък вкус и неповторим усет за женската дреха, създал стила „бийт“ на шейсетте години, прет-а-портето „Рив гош“, панталоните и смокингите за жени, лансирал суперпарфюмите Opium и Paris, но и на невероятния и непознат свят на висшата мода.
„Роклята не е архитектура, а дом: тя не е ушита, за да бъде съзерцавана, а за да бъде обитавана. Жената, която я носи, трябва да се чувства красива в нея и да й е удобно. Всичко останало е измишльотина“, казва Ив Сен Лоран.
Интимен портрет на изумително талантливия и почитан като икона в света на модата дизайнер Джани Версаче. Биографията проследява неговия път от ранното му детство в Реджо Калабрия, през първите ревюта в музеите на Милано до преждевременната му смърт от куршума на сериен убиец в Маями. Един рядък талант с широко отворени очи за културното разнообразие на света, с пастелна носталгия към миналото и неповторима дарба художествено да предвиди бъдещето – всичко това въплътено в дрехите, носени от принцеса Даяна, Елтън Джон, Елизабет Хърли и безброй други звезди и знаменитости. Версаче означава красиви жени, неприкрита сексуалност, декадентска дързост. Повествованието на Гастел излиза отвъд рамките на модната икона, за да надникне в неговия дом и в личния му живот, в това число отношенията на дизайнера с неговите любовници, със сестра му и брат му, които днес управляват съвместно империята на Джани Версаче.