Начало / Критика / Учени: Навиците, които се придобиват онлайн, пречат на четенето

Учени: Навиците, които се придобиват онлайн, пречат на четенето

Навиците, които придобиваме, докато преглеждаме сайтовете в интернет, ни пречи при традиционното четене, съобщи „Уошингтън Поуст“. Ние се научаваме да преглеждаме уебстраници набързо, само по ключови думи. Впоследствие прилагаме същия метод и когато отворим книга. Това обаче далеч не е практично и удачно.

Според когнитивните невролози това предизвиква огромен интерес за учените в тази сфера, но и е предупредителен сигнал. Хората развиват нови навици за възприемане на писаната информация, които са адекватни с дигиталната епоха, но са крайно неподходящи за възприемането на сериозна литература. Според Мериан Уолф, когнитивен невролог в „Tufts University“ и автор, човечеството започва да се откъсва от навици за четене, придобити преди хилядолетия.

Това се дължи на все по-дългото време, което прекарваме пред компютър, с таблет или смартфон. За сравнение, времето, прекарано средно пред екран в САЩ на глава от населението е пет часа през 2013 г., в сравнение с трите часа през 2010 г.

Учените откриват, че има сериозна разлика във възприемането на човешкия мозък при четене на екран и на хартия. Изглежда, че текст, отпечатан на хартия се разбира и запомня доста по-добре. Това означава, че когато не става въпрос за последния бестселър, а за важни текстове, свързани с работа и училища, по-подходящо е да се чете на хартия. Наблюдава се обаче все по-голям афинитет, особено сред деца и юноши, към четене единствено чрез електронно устройство.

Уолф казва, че мозъкът, като изключително адаптивен орган, веднага се пренастройва. Той прехвърля начина на четене онлайн и в други сфери. Тя направила експеримент, като цял ден преглеждала статии и имейли, след което, вечерта, взела в ръце роман на Херман Хесе. Уолф не можела изобщо да се зачете внимателно в книгата на Хесе и трябвало да се принуждава да забави темпото, за да успее да асимилира прочетеното.

Тя казва, че макар да предстоят много изследвания на тази тема, проучването на  „Tufts University“ трябва да се вземе под внимание. Трябва да се има предвид, че в наши дни, когато четем онлайн не само текст, но използваме хиперактивни линкове, видеа, скрийншотове и други препратки, нашият мозък намира начин да си спести натоварването от цялата информация и извлича само части от нея.

Прочетете още

coverlg

„Детският влак“ ще гледаме по „Нетфликс“

Адаптацията ще е на разположение през декември Книгата на Виола Ардоне се превърна в хит …