Начало / Интервюта / Робърт Харис: Аз съм писател и искам да работя за себе си. Не обичам да получавам инструкции

Робърт Харис: Аз съм писател и искам да работя за себе си. Не обичам да получавам инструкции

Робърт Харис е британски писател, роден през 1957 г. Кариерата му започва като автор на нехудожествена проза, но сега е най-популярен с историческите си романи. Харис е бил репортер в Би Би Си. Приятел е с филмовия режисьор Роман Полански. На български са преведени негови книги като „CONSPIRATA“, „Сянката“, „Помпей“ и др. Представяме ви интервю на Харис , дадено за австрийския вестник „Щандарт“.

––––––––––––-

Вашата нова книга, „An Officer and a Spy“, разказва за френски военен, който е преследван от своята съвест. Откъде дойде идеята?
– Винаги съм искал да напиша книга за аферата „Драйфус“. Започнах да проучвам усърдно. Това е скандал, който се проточи с години, стотици хора бяха замесени. Тогава открих централната роля, която е изиграл полковник Жорж Пикар. Тогава осъзнах, че това е един много съвременен, изпреварил времето си шпионин.

Написал сте книга, която описва не само самия скандал, но и съдбата на почти всеки от главните засегнати.
– Всеки знае колко зле е изигран Драйфус. Полковник Пикар е най-важната фигура. Ако той не беше действал, може би и днес нямаше да знаем нищо за самия скандал.

Как така толкова важен човек е забравен от историята?
– Трябва да се отчете, че той умира много рано – през 1914 г., малко преди да избухне Първата световна война, която, естествено, привлича цялото внимание към себе си. Не е имал съпруга или деца, които да запазят паметта му жива.

Описвате го като много честен, позитивен човек.
– Книгата не е написана от негова гледна точка. Това са фиктивни мемоари. Затова разказвачът говори така, че читателят да се припознае с полковника. Той със сигурност е бил сложна, интересна личност. Надявам се, че става ясно, че той не е изцяло положителен герой – не е гъвкав, а и има прояви на антисемитизъм.

Вие правите паралел със съвременните шпионски истории. Описвате аферата „Драйфус“ като много актуален проблем.
– Това е първият голям скандал на модерния свят. Използвах много материали при проучването си – планини от дневници, съдебни документи, статии, снимки. Вестниците тогава не са били изплашени да пишат. Френската и английската преса развива аферата в детайли. Интервюта се взимат от ключови свидетели. Също американските вестници отразяват случая много точно.

Не може да се отрече, че Пикар е бил много смел човек.
– Да, един от най-смелите. Бил е уплашен в началото, но е действал. Не е бил със сигурност страхливец, а е един корав, корав войник. Имал е и чувство за хумор. Но разкривайки скандала с Драйфус, той не си е позволил да разкрие методите на френските тайни служби. Това го разграничава от Едуард Сноудън.

„An Officer and a Spy“ първо е бил сценарий, който е трябвало да се превърне във филм. Какво доведе до превръщането му в роман?
– Аз съм писател и искам да работя за себе си. Не обичам да получавам инструкции. А с това се сблъскват сценаристите всеки ден. Освен това, връзката с читателите е много важна. Аз показвам как Пикар минава през Париж – в определен сезон, определена светлина на улицата и т.н. Това са думи на страницата. След това читателят доизкусурява образа със собственото си въображение. Това много ми харесва.

Книги от Робърт Харис тук

Прочетете още

195820807

Топ 10 на „Ню Йорк Таймс” (15 април – 21 април)

ХУДОЖЕСТВЕНА ЛИТЕРАТУРА  ––––––––––– 1. „Just For The Summer“ от Аби Хименес (нова в класацията) 2. …