Ново изследване намери връзка между литературата и поведението на хората, съобщава thedartmouth.com. Оказва се, че читателите често възприемат гледната точка и убежденията на главните герои от книгите, които четат. До такъв извод са стигнали изследователят Джеф Кауфман и Лиса Либи, професор по психология в американския университет „Ohio State University”.
Учените са положили участниците на редица експерименти, за да направят това заключение. Например някои от участниците са чели пред огледало, а други – не. Тези, които са се гледали в огледалото, докато четат, не са се свързвали особено с персонажите, защото образът срещу тях ги е връщал в действителността. Четящите без огледало са изградили по-силна подсъзнателна връзка с героите на книгата.
Друг извод, до който учените достигат, е, че читателите се идентифицират с персонажите повече, ако са от една и съща социална група. Хората се свързват повече с героите от книгите ако научават личните им особености по-късно в повествованието, в сравнение с началото.
Чрез проучванията на Кауфман и Либи става ясно, че читателите по определен начин придобиват опит докато четат. Това се отразява на тяхната гледна точка към света, расова толерантност, политически убеждения. Една книга дори би могла да подтикне човек към цялостна социална промяна.
Първата рамка въвежда и ориентира участниците за средата, обектите, възможните действия и начините за извършването им. Тя ги поставя във виртуалното пространство и изисква от тях да изберат какво точно ще правят там. Ако ще осъществяват вербална комуникация, следва нов избор, който зависи от това, дали ще четат, ще пишат или ще разговарят, синхронно или асинхронно, в диалог или монолог, с каква приоритетна цел – за информация, за социалното общуване или за забавление (Фиг.1). На практика съобразно намеренията си интернет потребителите избират къде, по какъв начин и с какви хора ще се срещнат и ще разговарят (или ще правят нещо друго). Ситуирането в първата рамка е задължително за всички виртуални обекти, включително за местата, където са публикувани статии или се общува чрез форум или чат.