Родителски организации и учители отново поставиха на дневен ред въпроса за необходимостта българският език да бъде разделен от литературата и да се изучават като два отделни предмета, съобщи mediapool.bg. Ева Борисова от Асоциация “Родители“ предложи да бъде обособен предмет „Български език и общуване“, така че да се развиват езиковите умения на децата. По думите й сега 90% от учителите използват „фронтален метод“ на преподаване – без диалогичност учениците не се научават да задават въпроси.
Проф. Боян Вълчев от Софийския университет „Св. Климент Охридски“ също се обяви за разделянето на българския език от литературата, като посочи, че българският език е най-важният предмет, на който се преподават всички останали предмети. Според него, ако има отделен предмет български език, той ще придобие самостоятелност и няма да е механично прикачен към литературата. Тогава българският език ще има и специализирани учители, които да го преподават.
“Сега от пети до седми клас се учи описателна граматика на българския език, която е абстрактна и скучна материя за учениците“, посочи преподавателят. Той даде пример, че от първи до четвърти клас се учи терминът „морфема“, който той преподава и на първокурсниците в университета, но те не го знаят.
“Младите хора излизат сега от училище емоционално активни и вербално безпомощни“, каза учителят по български език и литература Цеца Петрова. Тя заяви, че в новите учебни програми по предмета са формулирани изключително претенциозни и невъзможни очаквания още от първи клас, в които няма никаква конкретност. „Четейки ги, си помислих на шега, че не е нужно децата да продължават нататък, защото се очаква в първи клас да умеят и знаят всичко“, коментира Петрова.
Свързани заглавия
Преподавател от СУ предлага българския език и литературата да са отделни предмети
„“Сега от пети до седми клас се учи описателна граматика на българския език, която е абстрактна и скучна материя за учениците“, посочи преподавателят. Той даде пример, че от първи до четвърти клас се учи терминът „морфема“, който той преподава и на първокурсниците в университета, но те не го знаят.“
Извинете, но това ако ви е аргумент?!?!?!?! Фактът, че студентите са необразовани, защото, да, много такива хора влизат във филологическите специалности, не е аргумент понятието „морфема“ да не се преподава. Ок, не го преподавайте в четвърти клас, ама да ми говорите, че е нормално един студент тези неща да не ги знае… не мога да се съглася.
За другото ок, но проблемът не е само в това, че предметите се изучават заедно- макар че ако се разделят, няма да е лошо. Истинският проблем според мен е, че не се учат практически неща и учителите просто НЕ ЗНАЯТ как да преподават- не говоря за всички, говоря за голяма част от тях. Казваме, че искаме децата да се научат да мислят, ама това не става без въпроси и без диалог между учител и ученик.
Може много да се каже по тази тема…