Репутацията на „Епъл” е заложена на карта в съдебен процес, който започва в понеделник в САЩ, заради участието й в картел, съставен от пет големи издателства за покачване на цената на електронните книги в ущърб на потребителите, съобщи БГНЕС, позовавайки се на АФП. Очаква се пледоариите да продължат до 20 юни.
Петте замесени издателства – френското „Ашет”, американските „Харпър Колинс” и „Саймън & Шустър”, британското „Пингуин” и филиала на германската група Бертелсман „Макмилън” са постигнали извънсъдебно споразумение срещу обещание за промяна на практиките си и изплащането на 170 милиона долара глоби и обезщетения.
„Епъл” обаче отказва да отстъпи. „Не сме направили нищо лошо и ще се борим”, заяви нейният директор Тим Кук.
Евентуална осъдителна присъда би отворила вратата за искания за обезщетения. Но за компанията, предава АФП, въпросът не е толкова за парите, колкото за запазване на репутацията, която пострада в САЩ от обвинения в укриване на данъци и в риска трети играч да се намеси в дейността й, която е забулена в пълна секретност.
Пазарът на електронните книги отбеляза силен растеж през последните години и достигна 23% от оборота в издателския бранш през 2012 г. в САЩ – или приблизително 1,6 млрд. долара.
„Епъл” навлезе в него през 2009 г. със своя таблет „iPad”. Според обвинението договорката за цените датирала от 2008 г. и била мотивирана от стремежа да се ликвидира влиянието на „Амазон”.
Онлайн търговецът бе завладял основната част от пазара с четеца „Киндъл”, пуснат година преди това, и за който той продаваше повечето заглавия на цена 9,99 долара.
Преценявайки тази цена като прекалено ниска и опасна за техните печалби, издателите решили да реагират. Обвинението разполага с електронна кореспонденция и разговори по мобилни телефони, както и с данни за дискретни съвещания между техните ръководители през 2008 г.
„Епъл” влиза в играта едва следващата година, преди пускането на „iPad”, но е обвинена, че е играла централна роля, координирайки усилията на издателите с цел да се промени модела на комерсиализиране на електронните книги.
Дотогава търговците на дребно начело с „Амазон” плащаха цена на едро и свободно решаваха на каква цена да препродават произведенията.
Картелът успял да вкара друг модел, при който издателите определят цените, а търговците на получавали комисионна – 30% в случая с „Епъл”.
Този модел, наложен на всички, довел до покачване на цените на 12,99 и на 14,99 долара, според обвинението. То твърди, че „Епъл” отлично е знаела, че купувачите ще бъдат ощетени. Самият Стив Джобс бил казал: „Ще отидем към модел, при който вие определяте цената и ние имаме нашите 30% … е да, потребителят ще плаща малко повече.“
„Епъл” заявява, че не е заговорничела, а е действала самостоятелно за постигане на собствените си законни цели и твърди, че е действала в интерес на конкуренцията, тъй като е била първата, която истински е оспорила доминиращата роля на „Амазон”.
Свързани заглавия
Мейл на Джобс до Мърдок е доказателство по делото за съгласуваните цени на е-книгите
И британски издатели бяха уличени в съгласувани цени на е-книгите
Три американски издателства ще платят 69 млн. долара заради фиксирани цени на е-книгите
”Амазон” ще намали цените на е-книгите
„Епъл” и четири издателства искат извънсъдебно споразумение
Салман Рушди: Департаментът по правосъдие иска да разруши света на книгите
„За” и „против” е-книгата
Цените на е-книгите постоянно се покачват в САЩ