Начало / България / Дипломният филм на София Илиева ” Последна есен” съчетава за първи път анимация с хайку

Дипломният филм на София Илиева ” Последна есен” съчетава за първи път анимация с хайку

Две на пръв поглед съвсем различни вселени в изкуството – анимацията и хайку поезията се съчетават в новият филм на София Илиева “Последна есен”. Това е първият опит в страната ни за подобна симбиоза, а също и първият филм пясъчна анимация.  Черно-белият 4 минутен филм е за животът, въпреки, че самият той разказва за една смърт. Смъртта на любим човек, която обаче не прекъсва живота, само го откъсва в една паралелна вселена, в която той продължава вечно.

Всеки един кадър е  отделно хайку, отделна картина и емоция, които, взети заедно, образуват  историята. Неин автор е сценаристът Георги Мерджанов. Музиката е на  Емилиан Гацов, монтажът на Стоян Тенев, а стихът, изписващ се в края на филма на Владислав Христов.

Създателката на филма София Илиева е родена през 1985 г. в Пловдив. Тази година се дипломира в НАТФИЗ Кръстьо Сарафов, специалност Анимация. „Последна есен“ е нейния дипломен филм. Участвала е с анимация в множество проекти, а така също със свои филми на фестивалите “Ранно пиле” ( София ), Златен кукер (София), Световен фестивал на анимационния филм ( Варна ), Аниматека (Словения) и др.

Премиерата на “Последна есен” ще бъде на тазгодишният VІІІ Световен фестивал на анимационния филм, който ще се проведе във Варна от 10-ти до 15 септември във Фестивален и конгресен център.

Повече за фестивала:
Майстори на рисуваното кино от цял свят, млади автори и публика ще се съберат за 8-ми път на Световен фестивал на анимационния филм във Варна. Миналата година след 22- годишно прекъсване, емблематичният за Варна през 80-те години на 20-ти век международен форум отново получи шанс за живот и започна да пише новата си история. Тази година тя ще бъде продължена с всичко, което ще се случи в града на световната анимация в средата на септември. Стотици автори изпратиха своите филми за участие във фестивала, но във Варна ще видим само най-доброто. В селекцията участваха продуценти, автори и режисьори на анимационни филми от Франция, Полша, Русия, Финландия и България. Избраните 360 творби ще се състезават за Гран при и още 7 отличия. Сред тях са наградите за най-добър късометражен и пълнометражен филм, за най-добър телевизионен сериал, детски и студентски филм. Ще има също приз на името на великия Доньо Донев за най-смешна анимация и награда на Община Варна.
В международното жури, което ще има трудната задача да отличи по-добрите от най-добрите, тази година ще участва и номинираният за Оскар Коджи Ямамура от Япония. За почетен президент на варненския фест е поканена Сайоко Киношита – директор на Международния анимационен фестивал в Хирошима. Освен силен конкурс, организаторите обещават и интересна извънконкурсна програма. Със специална прожекция ще бъде почетена 100-годишнината от рождението на Джон Халас – един от най-изтъкнатите световни представители на анимационния филм. Публиката ще се срещне с творчеството на двама от големите майстори на българската анимация – Тодор Динов и Пенчо Богданов. Във Варна ще видим още най-доброто от полското рисувано кино и най-нашумелите през последните две години заглавия от дългометражната анимация. Не са забравени студентите и най-малките зрители. Единбургският колеж по изкуствата ще направи майсторски клас, а децата ще надникнат в тайните на рисуваното кино в специалната работилница на аниматорите Жан-Люк Слок от Белгия и Карин Миралес от Франция.

Какво представлява пясъчната анимация:
При пясъчната анимация изображенията се създават директно под камерата (или цифров фотоапарат), които са закрепени здраво на статив. Всяка една рисунка се заснема, като предходната се разваля и не съществува вече; после се монтират една след друга. За една секунда анимация са необходими 24. Ръцете на аниматора не се снимат за разлика от представленията, които са по- популярни у нас, най – вече от Интернет. В тъмна стая, върху матово стъкло осветено на й- често отдолу се посипва пясък. Дали е морски или от поречието на някоя река, строителен; за декорация няма значение – важното е да е чист без примеси. Това позволява по-прецизна работа. Доста често се използват и други материали, например сол или кафе.  Където слоят пясък е най- дебел светлината не може да проникне и се получава черен цвят. И обратното – колкото по-тънък е слоя пясък нюансът е по- светъл и започва да си личи структурата на материала. Белият цвят се получава от светлината, която прозира през стъклото. Това позволява да се получи изключително многообразие на тоналности. Всеки аниматор измисля сам инструментите и начина си на работа, търси да изгради своя „стил“. Обикновено се рисува с четки, тънки клечки или направо с пръсти.

Прочетете още

81yBQThn6GL._UF1000,1000_QL80_

Топ 10 на „Ню Йорк Таймс” (11 ноември – 17 ноември)

ХУДОЖЕСТВЕНА ЛИТЕРАТУРА   ––––––––––– 1. „Grey Wolf“ от Луиз Пени (нова в класацията) 2. „In Too …