Електронните устройства като „Kindle” на „Amazon” и „Nook” на „Barnes and Noble” идват с интеграция към електронните книжарници на компаниите и правят купуването и четенето на книги лесно, бързо и приятно. Удобството обаче си има своята цена. Оказва се, че компаниите следят какви са навиците на читателите, отбелязва kaldata.com, позовавйки се на Neowin.
Когато четете хартиена книга издателят няма ни най-малка представа кои пасажи са ви харесали най-много или докъде сте стигнали с четенето. С електронните книги това вече не е така. Компаниите получават тонове от информация, която се анализира, за да се разработят по-успешни стратегии. Благодарение на това, ръководителите на „Barnes and Noble” например, вече знаят със сигурност, че първата работа на повечето читатели, прочели началната част от „Игрите на глада”, е да си купят следващата книга от поредицата.
Информацията определено е от полза на маркетинговите специалисти и издателите, но има и негативна страна. Събират се все повече персонални данни, които ако се сложат на едно място могат да бъдат използвани с користни цели. Доста хора са против това компаниите да записват читателските навици на потребителите.
Според „Electronic Frontier Foundation” (EFF), това което четат хората си е тяхна работа и ничия друга. Фондацията изтъква, че в момента няма начин да кажете на „Amazon”, че желаете да си купите от книгите им, но не искате да остава следа за това, което сте чели. В Съединените щати има и друг проблем. Органите на реда могат да изискват читателската история на отделни хора без изрична съдебна заповед. Ръководителите на EFF искат това да се промени.