Начало / "Четящият човек" / Децата стават по-търпеливи, когато четат

Децата стават по-търпеливи, когато четат

Книгите ги успокояват и помагат в процеса на мислене

sven-brandsma-93s6ATWRwm0-unsplash

Дигиталните технологии промениха изцяло начина, по който възприемаме медиите и текста – днес всичко се разиграва на екрана пред очите ни, а динамичният му вид е гарантиран и от многото реклами и видеоизображения. Това съответно стимулира мозъка по съвсем различен начин от традиционния текст или книга. Съсредоточеното, дълго четене на практика липсва в наши дни – процес като този остава в миналото. Затова е много важно да си дадем сметка как четат децата и как възприемат всъщност текста те…

Всеизвестен факт е, че книгите спомагат да забавим прекалено бързото възприемане на информация. Те отприщват процес на анализ, на размишление в нас. Обратно, интернет ни кара да скачаме от източник на източник, мисълта става трескава и накъсана. Така се ражда и един от съвременните проблеми, различим в пълна степен при децата – когнитивното нетърпение. Характеризира се с това, че не можем да проследяваме дълъг текст, а проблемът се пренася и върху дългосрочната памет.

Когнитивното нетърпение изисква всъщност да научим веднага информацията, която ни носи един текст, без да се налага да вникваме в същността му. Така четенето губи ореола си на преживяване, което може да се точи с дни и стотици страници. Вместо това бързо сменяме прозорците в интернет, зачитаме се в нещо, но с решително движение на пръста го отмятаме и продължаваме към следващия текст. Погледайте например как работят с телефоните си тийнейджърите в метрото – едва ли отделят повече от две секунди на пост в социалните мрежи.

Обратно, четенето на книги, изисква потапяне в текста. Литературата дава възможност и децата да погледнат на живота от друга перспектива. Заедно с това им помага да развият емпатията си. Важи всъщност, на колкото и години да е читателят!

Една от причините това да се случва е фактът, че книгите ни предлагат опит отвъд нашите изживявания. Започваме да възприемаме света през живота на някого другиго, а това се подписва и върху нашия начин на мислене.

Четенето на книги да възможност на децата да погледнат на живота от друга перспектива – заедно с това да развият и емпатията си

detstvo

Процеса описва най-добре американската писателка Сюзан Зонтаг. Тя казва, че книгата е като огледало, а четенето – възможността да преминем през него. Това обогатява четящия, като му спестява ефекта на социалния балон, който характеризира най-добре социалните мрежи и интернет.

Дигиталният свят обаче трудно би изчезнал – затова много съвременни психолози казват, че е редно да подкрепяме децата в развиването на „двуезичен“ мозък. С други думи, такъв, който съумява да възприеме задълбочено текст, но в същото време не са му чужди и характерните за интернет реакции на повърхностно четене, прескачане, невнимание.

Един от най-добрите начини това да се случи е четенето заедно у дома. Когато детето преживее заедно с родителите си някоя книга, то започва да свързва четенето с определени емоции, които събуждат в него добри чувства. Съответно е по-здраво емоционално, а и интелектът му получава шанс за развитие не само под влиянието на поредната апликация. Ефектът обаче идва бавно, с годините. Наша отговорност е да положим началото.

Текст Красимир Проданов
СнимкиStephen Andrews и Sven Brandsma за Unsplash

Прочетете още

9616

Жанина Митанкина: „Написах книга, за да може всеки да си отгледа квас“

По-лесно е, отколкото предполагаме, казва тя „Хляб с квас“ се появи с финес в книжарниците …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...