Начало / Ревюта / Луиз Пени отново разчита знаци от реалността

Луиз Пени отново разчита знаци от реалността

Свят на куриози“ е нейният 18-и роман, пореден случай на инспектор Гамаш

Той ни показва как творчеството вади на светло онова, което си мислим, че сме скрили от другите и всяка случка в живота ни съдържа тайни послания, за които е добре да внимаваме. А когато ги пропуснем и последствията ни242574_b връхлетят, трябва да можем да простим.

По дълъг и засукан начин Луиз Пени развива темата за прошката, според собствените ù думи водеща в романа „Свят на куриози“. Това е името на картина, чийто знаци читателите ще имат удоволствието да разчетат, сякаш вървят по криволичещи пътеки между дърветата в планинското селце „Трите бора“. Там никой не бърза за никъде. За ексцентричните му и артистични обитатели времето е спряло в цялата му прелест и понякога смразяващ ужас от престъпления, които полицейски инспектор Гамаш разкрива също така бавно и методично. Във всеки роман с негово участие се питаме как ù е хрумнало това на Луиз Пени, защо заплита и не изпуска нишките на събития, които привидно нямат нищо общо помежду си?

Нека ги сложим в една голяма рамка, подсказвайки идеята на писателката. През 1989-а в канадското висше училище „Екол политехник“ е извършено масово убийство на 14 студентки от инженерни специалности. Тогава Луиз Пени е журналистка в радио „Си Би Си“ и кани в студиото политици, които твърдят, че това е деяние на един единствен луд човек. Книгата го разисква като проблем на обществото и макар случая да променя в канадското законодателство носенето на огнестрелно оръжие, споменът за жертвите остава. Остават и живи свидетели. Незараснали рани, чувства на реваншизъм, прекършени съдби и тлеещи обиди.

Следите на насилието в този сюжет водят по-назад, в предишни действия от кариерата на Арман Гамаш и негови оценки за природата на злото, която се проявява в малката общност на „Трите бора“. Там за душите на хората, които оцеляват в екстремни условия, се грижат на ротационен принцип католически свещеници, а останалото май трябва да свърши полицията. Защото има нещо устойчиво, демонично, заложено още през 17 в. в първите монашески ордени при основаването на Квебек. Обитателите на „Трите бора“ продължават да се борят с артефакти, буквално вградени в стените на къщите им, и със зли сили, просмукани в кристално чистия иначе въздух. Те не спират да убиват, да сеят неравноправие по отношение на жените, разчитайки на някакъв изначален страх и оскъдна информация, която трудно достига подобно затънтено местенце.       

2a4a4c90-6d7e-11e9-8d42-0931615360ca-rimg-w1200-h800-gmir-e1559210319557Тук е разковничето на този психологически детективски роман – в търсенето на причините. Ужасът има рационално обяснение, стига да се вгледаме в лицето на всеки човек по отделно, в детайлите на всяка дума и образ. Защото съвременната изкривена психика се крие зад очарователната мистика на ръкописи и картини. 

Веднъж Луиз Пени казва, че е длъжница на Агата Кристи за многото часове удоволствие и комфорт, прекарани с нейните романи. Е, сега ние можем да кажем същото за нея – деветкратната носителка на награда „Агата Кристи“, жената, чийто книги отначало са отхвърлили 50 издателства, а днес с удивление следим мисълта на героя ù Арман Гримаш, който за канадците винаги ще бъде това, което е Еркюл Поаро за британците.

Текст: Людмила Еленкова

Прочетете още

hercule-poirot

Открий убиеца в новогодишната нощ

Наздравица вдигаме с книгите на Агата Кристи Криминалните романи са особено сладки на прелома на …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...