На фокус
Начало / "Четящият човек" / Непрочетените книги заемат все повече място у дома

Непрочетените книги заемат все повече място у дома

Купуват се повече заглавия, но те остават за „по-добри времена“

398053643_643245921298074_4936363594581349808_n

А всъщност четенето е по-модерно от всякога – доказват го и инициативи като Денят на четенето, който събра близо 180 хил. регистрирани участници. Появяват се и други идеи – например за синхронно четене на много места, пак четенето поощрява и проект като „Поезия в метрото“.

Факт е обаче, че интернет ни научи да поглъщаме само кратки текстове – по възможност такива, които да обхванем с един поглед. Според публикуваните проучвания поне една трета от българите въобще не хващат книга.

Основният проблем

Той не идва всъщност от нежеланието за четене, ами от липсата на концентрация. Според психолозите процесът по задълбочено зачитане в една книга отнема около 15 минути. Едва след това читателят възприема текста в цялата му дълбочина. Времето обаче е кът и тези петнайсет минути изглеждат трудно постижими. Затова и мнозина предпочитат бърз преглед например на новините в интернет сайтове.

Международни изследвания потвърждават, че интернет фрагментаризира и накъсва мисълта. По този начин четенето онлайн става по-повърхностно и за по-кратко. Склонни сме да отдаваме голямо значение на сбити новини, поглед привличат най-вече заглавията, а парадоксално, често заменяме изчитането на текста с преглеждане на мненията под него.

Купуват се обаче повече книги

Напук на всичко това обаче книгите са все така, че и повече, обичани… Въпреки модерните платформи за аудионосители или пък електронните книги, хартиените издания остават на върха на интереса. И тук интернет казва своето… той има водеща роля в оформяне на предпочитанията ни и симпатиите към едно или друго заглавие. Често обаче купуваме книгата, която ни е привлякла онлайн, и след това тя остава неразтворена.

А четенето е добра основа за справяне и с многото дезинформация, която ни заобикаля в днешно време. Доказано е, че хора, които четат, съумяват да разберат по-добре контекста например на телевизионните новини.

Мнението им тежи…

Да купуваме повече книги спомагат също така и агресивните кампании в социалните мрежи, многото намаления или пък вълната от подкасти; голям брой от тях също са посветени на книгите. Истински бум в интереса предизвика и „ТикТок“, при това сред аудитория, отраснала в лоното на социалните мрежи.

Нараства влиянието и на обособените кръгове от читатели – например в групи в социални мрежи. Те печелят с възможността за бърза размяна на мнения и идеи, които спомагат за добра информираност, и дават ценни насоки. Което спомага и за повишаване на критериите по отношение на самите издания – например корици, оформление, превод… А изборът е огромен – на практика всяка седмица у нас излизат поне сто нови книги.

Но пък четенето е прекрасна възможност и да знаем повече, и да сме с по-висок имунитет. Защото когато разтворим книга, мозъкът се настройва на алфа вълна. Това означава, че мисълта ни присъства в настоящето, както биха казали по време на йога практика – и е спокойна, без да се разсейва. А това води до душевен комфорт и по-добро здраве.

395207085_639075861715080_6659235593983426781_n

За да се случи всичко това обаче, първо трябва да я разтворим… и да я прочетем! Нея, книгата

Текст Красимир Проданов
Снимки и илюстрации: архив на Лира.бг

Прочетете още

244822_b

Топ 10 на „Хеликон” за най-продавани книги (10 юни – 16 юни)

ХУДОЖЕСТВЕНА ЛИТЕРАТУРА 1. Преследването на Аделайн Кн.1 от дилогията CAT & MOUSE от Х. Д. …