Начало / Свят / Изкуственият интелект ще ни казва кое е важно в интернет

Изкуственият интелект ще ни казва кое е важно в интернет

Информационните агенции въвеждат правила за работа

artificial-intelligence-2167835_1280

ChatGPT и други инструменти имат своето място в журналистиката и новинарството, но при ясно установени правила – поне това е изводът от указанията, публикувани от Асошиейтед прес и касаещи именно използването на изкуствен интелект във всекидневната работа.

Ние в никакъв случай не гледаме на изкуствения интелект като на заместител на журналистите”, заявява Аманда Барет, която е сред вицепрезидентите на агенцията. Основният принцип, който налагат оттам, е журналистите да считат всяка една проява на ChatGPT или друг подобен инструмент за непотвърдена информация. И съответно, да не включват проявите на изкуствен интелект в създавани от тях текстове и друго информационно съдържание.

Това означава, че работещите в агенцията не бива да разчитат на консултации с изкуствения интелект относно темата, по която работят, а също така да използват източници, чието съдържание се генерира от подобен инструмент.

monitor-1307227_1280

Агенцията забранява и обработката на снимки с помощта на изкуствен интелект. Това важи и за аудиозаписите. По същия начин е забранено използване на илюстрации, създадени изцяло от изкуствен интелект

И други информационни агенции опитват напоследък да очертаят границите на коректно използване на ChatGPT и подобни нему технологии. Едно от първите неща, които се отбелязват, е невъзможността изкуствения интелект да служи за източник на информация. Подчертава се това, че за всяка публикация отговорност носи единствено и само конкретен човек. Няма как вина да бъде пренесена върху изкуствен интелект!

Интернет търсачките обаче подхождат коренно различно към проблема… Гигантът „Гугъл“ например обяви преди дни, че в мобилната версия ще има функция, чрез която ще се обобщава съдържанието на една статия. Това може да повлияе на следващ етап и работата на журналистите. Отдавна много текстове се пишат така, че да са оптимализирани за нуждите на търсачките. Ако новата функция на „Гугъл“ се сдобие с успех, журналистите ще видят предизвикателство и в това да създават интригуващи „робота“ текстове. Но как се прави това… могат да попитат самия изкуствен интелект.

Принципите на Асошиейтед прес за работа с изкуствен интелект
Снимки от Gerd Altmann за Pixabay

Прочетете още

396a307c-ab43-4b10-bdd7-7c7ed1ca1fad

Рада Ганкова: „Нуждаем се от граница за побългарените английски думи“

Възхищавам се на преводачите отпреди интернет, казва също тя Преводачка и преподавателка по български език, Рада …