Начало / Интервюта / Радослав Бимбалов: Идеята, че като си отидеш, ще си напълно сам, дава по-важен смисъл на настоящето

Радослав Бимбалов: Идеята, че като си отидеш, ще си напълно сам, дава по-важен смисъл на настоящето

„Екстазис“ е новата книга на Радослав Бимбалов, която разказва за прераждането на един човек в името на любовта

Радослав Бимбалов

След като получи номинация за Награда Хеликон през 2022 със сборника си „Млък“ и сега със съвсем изпипания в литературно отношение роман – „Екстазис“, реших да избягам от представянето на Радослав Бимбалов като „известния наш рекламист“. Защото това, което демонстрира той в новата си книга, с емоция, концепция и стил, вече го налага като завършен писател.

– Г-н Бимбалов, как за толкова кратко време написахте роман, твърде дълбок, въпреки еуфоричното си заглавие „Екстазис“?

– Всъщност започнах „Екстазис“ преди да оформя „Млък“. Не бях издавал самостоятелна книга от две десетилетия и трябваше да подходя внимателно към читателите. Затова предпочетох да завърша сборника с разкази и да пусна първо него, а чак тогава да завърша на практика втория си роман. Може да се каже, че „Млък“ беше генерална репетиция за „Екстазис“ и ми се иска хората наистина да усетят истинската дълбочина на моите думи в този роман.

– Книгата е благодатна за четене и от млади хора, които не познават екстаза на 90-те. Вашият сюжет накъде завърта онези години на „мътна пяна“, както сам ги наричате? 

– 90-те са само първата част на книгата. Българската литература прекалено много гази в мътилката на онези години. Сякаш все не може да я опише или все не може да я изплува. Моят герой Михаил открива екстаза на живота в онзи отминал период, но после ни пренася в настоящето. Виждаме сегашното – в страст, радост, сладка болка или смърт – през неговите очи, на невидимия свидетел.

– Името му препратка към библейския архангел Михаил ли е, и ако е, не е ли малко цинично той да бъде с последния дъх на хората, в перманентно състояние на екстаз?

– Към архангел Михаил вярващите подхождат с несравнимо страхопочитание, напълно основателно. Моят герой, пак Михаил, е един от нас – обикновен младеж, който ненадейно попада вляво – или отвъдното, според „Екстазис“. Събира последните дихания на хората по заръка на Създателя – този, който се нарича ничий, за да не носи някое от имената, които ние му даваме. В последния дъх на хората се крие тайна, която се оказва достатъчно голяма, че да не бива разкривана, но Михаил прави именно това. Всъщност в смъртта с усмивка и дори върховното удоволствие от живота – телесно и духовно – не намирам нищо срамно. В загърбването на човешкото у нас има много повече цинизъм.

– Обикновено когато се говори за отвъдния свят, се използва вертикалното „горе“, а при вас е „вляво“. Каква е идеята на тази посока?

– Според „Екстазис“ ние живеем в нещо като ветрило, в което непрекъснато се отварят нови пространства, практически безкрайно. Когато умреш, за теб се разгръща паралелно пространство – вляво или вдясно от нас (според това какво си заслужил). Ако трябва да цитирам Михаил – „Добре, че са ме дръпнали вляво, за вдясно съм чувал някои лоши неща.“ Тази моя простичка теория предопределя самотно отвъдно пространство за всеки от нас, което е в противовес с установените вярвания, че от другата страна ни очакват отишлите си любими хора. Идеята, че като си отидеш, ще си напълно сам, дава друг, по-важен смисъл на настоящето, на живота.

– Заради начина, по който „убивате“ Михаил, стоварвайки една статуя върху него  мина ли времето на героичната смърт, за каква кауза си струва човек да живее и умре в наши дни?

– Михаил умира нелепо, доста млад. Но всъщност житейската му мисия започва чак в отвъдното, в неговото вляво. Там ще се опълчи на статуквото, което решава кой да живее и кой да умре, защото приживе е обещал нещо важно на голямата си, магична любов Лара. На Михаил му се налага да изпълни едно обещание, изричано задъхано насред целувки и плътска радост, често граничеща с опасна игра между живота и смъртта. „Отвъд и обратно“ е мисия, която само един истински Михаил може да изпълни.

Разговора води: Людмила Еленкова

Екстазис_1 (1)

Снимките са предоставени от изд. „Сиела“

Прочетете още

_DSC1640

Кристина Терзийска: „Видях различно живота, докато пишех „Слънчогледови деца“

Обичам да чета между редовете на книгите и хората, казва още тя Отсяваме сред дебютите …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...