Начало / Свят / Машинно писане заменя журналистите на Световното

Машинно писане заменя журналистите на Световното

Алгоритмите за много от информациите се приготвят предварително

bridging-the-gap-between-real-time-insight-real-time-action-with-automation-760x400

Автоматизираните новини са като цяло новост, но вече се използват от големите агенции и постепенно се усъвършенстват. Става дума за информации, които имат постоянно съдържание, като включват статистика от най-различен калибър, както и обобщения на базата на някакви цифри. Предназначени са на първо място за потребителите на информационните агенции – сайтове, периодика и др.

Първите опити за машинно писане са още от началото на 90-те, когато на практика започва и компютъризацията на бранша. Високите разходи обаче задържат процеса дълги години.

Пример за такъв тип машинна журналистика може да са технологиите, които използва Асошиейтед прес. Още през 2014-а агенцията внедрява разработки, които да обобщават финансовите резултати на фирмите на всеки четири месеца. Така финансовите новини на агенцията нараснали за кратък период цели 15 пъти.

По същия начин постепенно се третират и темите, свързани със спорта – включително големи турнири като Световното първенство по футбол. Още през 2016-а например голям обем от информация за бейзболните и баскетболните лиги се създава именно автоматизирано.

Британската агенция Прес Асосиейшън дори използва специална система, наречена Радар (Reporters and Data and Robots) – тя позволява бърза обработка на данни от сферата на недвижимите имоти или пък криминалния сектор. Освен че съобщението се генерира автоматично, то е придружено и от графика. Въпросната услуга на автоматизирано създадени новини намира приложение в над 1000 локални медии, като продукцията на тази система е от няколко хиляди текста седмично.

Специалисти отбелязват, че такъв метод е добре дошъл за големи агенции и медии, в които се използва основно английски език – заради лесната граматика, но с други езици нещата съвсем не стоят така.

Именно в областта на големи спортни събития инвестира усилия норвежката агенция NTB. Вече няколко години информацията за мачове се създава машинно, като в процеса се включват все повече спортове и състезания.

Въпросните текстове се пишат на базата на зададен шаблон, в който се добавя статистика за съответното събитие. Финландската агенция STT например инвестира в това изкуственият интелект да работи с публикувани вече текстове по дадена тема, като създава нови на тяхна база, променяйки статистиката.

Наред със спестеното време – особено в интензивни периоди, каквото е едно Световно първенство по футбол, машинно създаваните новини печелят и с това, че са… по-евтини. Разходите за развитие на софтуера обикновено са по-скромни на базата на поддържаните от големите агенции „живи сили”.

Такъв тип услуги предлагат например французите от Yseop, при това вече на шест езика. Сред водещите фирми са също испанците от Narrativa, както и американската Automated Insights

0_aLn1MYGx9XJR6GAM

Възможността за машинно писане обаче се развива и в банковия сектор или в големите корпорации, в които има поток от указания към многочисления персонал. Удобни са и за големи интернет магазини – по отношение например на описание на продуктите и общи текстове. Така се допускат и по-малко грешки, които могат да донесат много неприятности например във фармацевтиката.

Първите репортажи на футболна тематика, написани машинно, се появяват във Великобритания – за тамошната Висша лига. Алгоритмите, използвани от медийната група Economia, се оказват успешни и методът се разпространява все повече. По сходен начин машините ще могат да анализират данните и от протичащия световен футболен шампионат. Ключова способност тук е да се вземе предвид важната информация и да се остави настрана по-несъществената – например кой е най-младият голмайстор в един отбор е любопитно, но едва ли всеки ще се интересува кой е най-резултатният голмайстор сред 25-годишните футболисти на първенството…

Всичко това зависи от алгоритмите и ако те са добре зададени, машинните текстове могат да се конкурират с написаните от пратеници на световни медии. В добавка – именно обобщените данни от компютърните програми помагат на коментатори и анализатори в нещо, с което на практика няма как да се справят сами. Със забележката, че тук говорим за структурирани, предвидими, основани на информация текстове – във всичко останало истинският журналист е просто незаменим.

Всички говорят за футбол – специална селекция от книги

Информация и илюстрации: SEJ, MRMW и Christopher Burns за Unsplash

Прочетете още

234902146_316796453569884_1305983565502732869_n

Георги Милков: Имам приятни емоции, свързани с книжарниците на „Хеликон“ в цялата страна

Говорим с популярния журналист, чиито сборник с пътеписи „Истории от ръчния багаж“ стана Книга на …