Функционалната неграмотност води до непълноценен живот
Германия може да се похвали с нулева неграмотност – парадоксално обаче немците имат проблеми както с четенето, така и с писането. Показва го студия на университета в Хамбург, според която всеки осми жител на страната се справя трудно със задачата да състави текст или пък да прочете готов набор от думи.
Повече яснота внася Катрин Куфен от Министерството на образованието. Цифрите сочат, че нефункционалната грамотност сред населението е намаляла значително през последното десетилетие. За 2010-а се смята, че 7,5 млн. германци са страдали от този проблем, докато осем години по-късно цифрата вече 6,2 млн. В същото време Куфен предупреждава, че това са данни за хора между 18 и 64 години, така че мащабите може да са още по-сериозни.
Затова и съществуват проекти като АЛФА-Мобил, които целят да работят непосредствено със самите хора именно по проблема. Германците обаче подхождат към темата изключително предпазливо. Специалисти, участващи в проекта, разкриват, че обикновено немците крият неспособността си да четат и пишат нормално. Един от екипа, Епел, разяснява, че нефункционалната грамотност може да се раздели на три нива. Първото означава, че човек разпознава буквите, но стига дотам; във втората степен способността да се чете и пише е ограничена – например до това да напишеш адреса, на който живееш. А третата степен е способността да четеш кратки изречения и да умееш да напишеш нещо несъществено.
„Родените в Германия – разказва Епел, – мислят, че проблемът не ги касае. Но и това е погрешно, защото става дума за нещо, пред което е изправена цялата зряла популация. Повечето от функционално неграмотните са хора, чийто майчин език е немският.”
Друга разделителна черта е между Изтока и Запада. Мнозина в бившата ГДР изтъкват факта, че образователната система там е била изключително добре организирана. Обратно, на територията на бившето ФРГ съществува схващане, че това са нрави, наследени от социалистическата част на Германия.
Функционалната неграмотност създава големи проблеми във всекидневието – от купуването на билет от автомат през ориентирането в плана на метрото, та до организирането на среща или подписването на договор. Има хора, които отлагат посещението при личния си лекар, за да избегнат попълването на формулярите.
Причините за съществуването на функционалната неграмотност са най-разнообразни. Някои например учат много по-бавно от останалите. Важно е и отношението на родителите към образованието. Също и проблемите в семейството се отразяват. Пътят е един – човек да се мотивира и да извърши промяна, която впоследствие отваря очите му за света, в който живее.