Начало / България / Русия, познатата и непознатата

Русия, познатата и непознатата

Кратка история на Русия_корицаПо книжарниците излезе „Кратка история на Русия“ – въведение в руската история и култура от професора по славянски и източноевропейски изследвания Марк Галеоти. Галеоти, чиято професионална специализация е проблеми със сигурността в постсъветска Русия, е автор на 24 книги и гост автор в редица руски списания и вестници. „Кратка история на Русия“ е последното му издание и първото, което се фокусира не върху политиката, подземния криминален свят и войните, а върху историята и културата на руското общество.
Русия е страна, която заема една осма от обитаемата територия на Земята, простира се върху 11 часови зони, а най-североизточната ѝ точка е само на 82 километра от Аляска. Тя няма едно-единствено племе или народ или действителна централна идентичност. Руснаците са многообразен народ, съставен от различни парчета, а влиянията на външния свят са видими във всеки аспект от живота.
Разположението на Русия на кръстопът между Европа и Азия я превръща перманентно в „другата“ – европейците я възприемат за азиатска държава, а азиатците – за европейска. През вековете сложните отношения на Русия със Запада стават все по-важни. Понякога това означава приемственост на идеи и ценности. Друг път е решимост за отхвърляне на западното влияние, дори това да означава пренаписване на миналото.
Днес търсенето на наратив, който обединява избрани аспекти от Запада с традиционни схващания и идеологии, продължава. Въпросът къде е мястото на руското общество в света започва да се преобразява в как светът се отнася към Русия.
В „Кратка история на Русия“ Марк Галеоти се впуска в изследване на историята на Русия през призмата на два преплетени въпроса. Единият е начинът, по който външните влияния са оформили Русия. Вторият е как в замяна това е повлияло върху отношенията на Русия със света. Галеоти не пише за специалисти, а за всички, които се интересуват от дългата и богата история на страна, често описвана едновременно като „реликва на стара империя“ и „екзистенциална заплаха за Запада“.
Събрала хиляди години, културни феномени, кървави епизоди, митология, възходи и падения, „Кратка история на Русия“ изследва една необикновена нация още от зараждането ѝ чак до днешни дни и настоящото ѝ управление.

 

ОТКЪС
Въведение

Най-старата книга в Русия не говори с един глас. Тя реве и скимти, мърмори и пъшка, смее се и шепне все по-сподавено. През юли 2000 г. археолози, правещи разкопки в един от най-старите квартали на един от най-старите градове в Русия, Велики Новгород, откриват три дървени дъски, покрити с восък, които някога са били захванати една за друга като книга. Според радиовъглеродното датиране и други оценки те са от времето между 988 г. и 1030 г. сл. Хр. Върху восъка на дървените дъски са написани два псалма. Това е палимпсест – документ, който е бил използван отново и отново през десетилетията и на който са почти видими по-стари писания. Усърдната работа на руския лингвист Андрей Зализняк разкрива изумителен брой различни писмени документи, които някога са били гравирани на восъка. Те са хиляди – от „Духовни насоки за сина от бащата и майката“ до началото на Откровението на Свети Йоан Богослов, таблица с църковнославянската азбука и дори трактат „За непорочието“.
Това напълно пасва.

Многообразен народ

Русия е страна без естествени граници, там няма едно-единствено племе или народ, няма действителна централна идентичност. Страната е много обширна – простира се върху 11 часови зони, от европейската област крепост Калининград, днес откъсната от родината, чак до Беринговия проток, само на 82 километра от Аляска. В комбинация с недостъп-ността на много от регионите ѝ и разпръснатото население това помага да се обясни защо поддържането на централен контрол винаги е било такова предизвикателство и защо загубата на този контрол върху страната ужасява толкова много нейните владетели. Веднъж се запознах с (пенсиониран) офицер от КГБ, който призна, че „Ние винаги сме мислили, че е всичко или нищо: или държим страната в стиснат юмрук, или иначе всичко ще се разпадне“. Подозирам, че неговите предшественици, от царските служители до ранните средновековни князе, са имали почти същите притеснения – а служителите на Путин, дори при целия напредък на съвременните комуникации, със сигурност изпитват същото днес.
Нейното разположение на кръстопът между Европа и Азия също така прави Русия винаги да бъде смятана от всеки за „другия“ – европейците я възприемат като азиатска държава, а азиатците като европейска. Историята ѝ е била повлиявана отвън – от викинги, монголи, тръгнали на кръстоносен поход тевтонски ордени, поляци до французи по времето на Наполеон и германци по времето на Хитлер. Дори когато не е обсаждана физически, тя е оформяна от външни културни сили. Винаги се оглежда отвъд границите си в търсене на всичко – от културен капитал до технологични иновации. Тя отвръща на липсата на ясни граници с постоянен процес на експанзия, прибавяйки нови етнически, културни и религиозни идентичности към своя микс.
Руснаците следователно са многообразен народ, граждани на страна, съставена от различни парчета, в която тези външни влияния са видими във всеки аспект на живота. Езикът им е свидетелство за това. Железопътна гара на руски е вокзал. Думата идва от името на лондонската гара „Воксхол“ и е резултат от несполучлив превод, направен, когато изпълнена с благоговение руска делегация посещава Англия през XIX век. Навремето обаче руският елит е говорил френски, така че руснаците качват своя багаж в кушет-вагон. В южния град Одеса улиците носели италиански имена, защото това е бил езикът на търговията в Черно море. За разлика от това в Биробиджан, на китайската граница, местният език и до ден днешен е идиш, откакто Сталин опитва да насърчи съветските евреи да се заселят там през 30-те години на XX в. В укрепения кремъл  на Казан има както източноправославна катедрала, така и мюсюлманска джамия, а в Далечния север шамани благославят петролопроводите.
Разбира се, всички народи са повече или по-малко смесица от различни вероизповедания, култури и идентичности. В епоха, в която кърито е любимото ястие във Великобритания, Френската академия продължава да води обречената битка срещу чуждиците, а над една осма от гражданите на САЩ са родени в чужбина, това със сигурност е така. Но има три изумителни неща, свързани с опита на Русия. Първото е самата дълбочина и разнообразие на това динамично присвояване на външни влияния. Второто е специфичните начини, по които поредни пластове са се наслагвали, за да създадат точно тази страна и култура. Всички нации може да имат съставни части, но начините, по които те се смесват, варират много. Третото е руският отговор на този процес.
Осъзнавайки и често чувствайки се неловко от тази разнородна, кръстосана идентичност, руснаците отговарят, като създават серия от национални митове, за да я отрекат или да я издигнат в почит. Всъщност самите основи на това, което днес наричаме Русия, са под булото на такива национални легенди, както ще обясня в първа глава. Например завоеванията на викингите са пренаписани така, че сякаш хората, живеещи в завладените територии, сами са поканили завоевателите. Тъй като има поток от такива легенди – от начина, по който Москва става „Трети Рим“, люлка на истинското християнство (след като първият пада в ръцете на варварите, а „Вторият Рим“, Византия, пада под ислямска власт), до днешните опити на Кремъл да представи Русия като бастион на традиционните социални ценности и като крепост срещу доминирания от Америка световен ред.

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...