Пандемията промени нагласите за традиционните книжарници
Затварянето на специализираните магазини доведе до бум в продажбите на литература във вериги от рода на Walmart и Target. Сюзън Херц от американското издателство Vintage/Anchor обяснява нещата така: „Докато обикаляш между регалите и вървиш по пътечката, ти доскучава и ти се приисква някоя книга, а после я виждаш…”
Самите вериги отказват да уточняват конкретни данни, но според издатели става дума за четири пъти по-големи продажби на книги от страна на хипермаркетите. Според дистрибутора ReaderLink поръчките от големи магазини само при първата вълна на пандемията миналата година са скочили с 34%. Фирмата зарежда повече от 80 хил. магазина в САЩ – книжарници, дрогерии и вериги.
Подобни са данните и от веригата дрогерии Rite Aid. Според компанията в нейните обекти се търсят много повече детски книги. Фирмата прибягна до разширяване на отделите за печатни материали в 80 от общо 253 обекта.
Разбира се, асортиментът на големите търговци е по-специфичен от този на книжарниците. Walmart например предлага предимно актуални бестселъри, книги за самопомощ, различни хранителни режими, както и детска литература. За сметка на това пък Costco държи на класическите заглавия, от веригата споделят, че сред най-продаваните са автори като Джейн Остин и книги от рода на „Вълшебникът от Оз”.
По правило обаче големите трудно разширяват асортимента си от заглавия и предпочитат бързооборотни книги. Най-предпочитани от тях са актуалните, покрай които се шуми и в големите медии. Обикновено търговците купуват голямо количество – по данни от дистрибуторите например 30 хил. или дори 50 хил. екземпляра. Costco споделят, че могат да продадат и 100 хил. от дадено заглавие. От Walmart допълват, че работата от вкъщи пък кара мнозина да търсят книги, които допълват образованието и уменията им.
Всички очакват, че с нормализирането на ситуацията продажбите в големите магазини ще тръгнат надолу – и въпреки това се смята, че ще останат на нива, по-високи, отколкото преди ковид-кризата